Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketterverktygtillbehör
Läst 3473 ggr
madaska
0

Stora tyllar...

Hittade en på kakburken.se som jag var lite sugen på, "cake icer", men vill även ha andra större tyllar för att kunna dekorera med, gärna i storlek för att kunna spritsa tex en semlefyllning utan att ha sjulager för att den ska bli hög.. det måste ju finnas någonstan, men hittar inga direkt.. kanske är det jag som har inbillat mig att sådana finns? har ni några tips på vart jag kan hitta tyllar i modell större?

Med lite socker i botten.

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

musli
0

Sök på stjärntyll 14 mm. Den använder vi i bageriet till att spritsa grädde på semlorna.  :)

Medarbetare på bakverk.ifokus.se

Frida
0

Ikea har ett spritsset som jag använder för bland annat semlor och muffins. De är stora och är i mitt tycke precis lagom för att spritsa grädde i just semlor.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

madaska
0

#1 tack, det ska jag genast göra =)

#2 får kolla upp det där, tror nog tom att jag har någon sprits från ikea som ligger här och stökar, och då kan det nog inte bli bättre, men har för mig att de inte var så stora som jag önskade.. :)

men skulle gärna vilja ha stora tyllar typ cake icer 45 mm finns ju, fast i andra format, någon som vet var man hittar dem?

Tessen
2

eBay.se! Där kan du hitta ALLT om du söker på "cake decorating". Jag skulle kunna (och håller på) att ruinera mig själv totalt där ^^ Beställ saker ifrån Storbritannien, MYCKET billigare än här i Sverige och ingen tull eftersom det är inom EU!

/T

madaska
0

#4 tack, det ska jag verkligen kolla upp!  har kollat tradera innan, men vet inte riktigt, tycker inte man hittar så mycket där som skiljer sig prismässigt från det som finns på svenska näthandelsidor.. :)

madaska
0

en fråga bara, hur lång leveranstid brukar du ha på grejerna du köper via ebay från Storbritannien?

Tessen
0

#6 Det är väldigt olika. Ett sett med 52 tyllar i fick jag 6 dagar efter att jag betalade. Ett sett med modelleringsverktyg, smoother, kantutstickar och massa blom och bladutstickare skickades förra måndagen och jag väntar ivrigt. Vill gääärna ha dom innan helgen!

Men oftast är det nog 1 - 2 veckor.

/T

Tessen
0

Mitt nya paket från eBay har kommit idag och jag är som ett barn på julafton. Ska strax iväg till butiken och hämta det sen ska jag modellera kaniner och kycklingar i modelleringsmarsipan så det står härliga till. Jag läste även på eBay att normal leveranstid från att paketet skickas från Storbritanninen till ett annat land inom EU är 5 -10 arbetsdagar. Och båda mina paket har ju hållit den tiden (: Lägger upp bilder på mina nya leksaker här sen!

/T

madaska
0

tack, det vore roligt att se, och är det inte längre leverans än så, så är det ju nästan som hemma, någon dag plus bara, brukar ta en vecka ungefär innan jag får när jag beställer från olika svenska nätbutiker beroende på vilket leveranssätt. :)

dock vet jag inte än, om jag förstår mig på ebay, eller rättare sagt paypal.. men det kanske man lär sig snabbt? har du någon favoritsäljare för dina kaksaker?

Tessen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Paypal är ganska enkelt egentligen. Antingen för du över pengar från ditt bankkontokonto (som måste stå i samma namn som paypalkontot) sen när du har pengarna där och trycker att du ska köpa på något på eBay så sköter det av sig självt att du kommer till en sida där du godkänner att din paypal för över pngar till säljarens paypal. Eller om du inte har tillräckligt med pengar eller inga pengar alls så kommer dut till en sida där du får välja av att föra över från ditt bankkonto till din paypal och betala när pengarna kommit in (ca 2 arbetsdagar senare) eller om du vill koppla ditt kort och med kortet betala genom paypal, mottagaren får då alltså inga av dina bank eller kortuppgifter, dom finns bara på paypal.

Jag har ingen favoritsäljare, jag köper från dom somhar bra betyg! Beetyget ser du om du går in på en vara så står namnet påsäljaren sen en siffra direkt efter inom parentes, under 99% så köper jag inte men dom flesta har 99,9 eller 100% (:

Åh jag fick allt i 14 små separata paket som jag satt pågolvet som ett barn på julafton med saken i högsta hugg. Så många leksaker!

Tyllarna till höger är mitt första köp och dom 14 grejerna (blad, blommor, snöflingor, fjärilar, stjärnor, kantdekor, blomband, smoother och modelleringsverktygen fick jag idag (:

Nu ska jag sätta igång och modellera inför påsktårtorna och sen göra fyllningarna lite halvt samtidigt. Multitasking = det slutar med mousse på golvet och marsipankaniner som ser ut som grodor ;)

Nej jag tar nog en sak i taget. Ha en mysig kväll (:

/T

madaska
0

oh vad roliga saker du skaffat dig :)

blir väl att jag beställer inatt när jag jobbar mellan varven, det brukar bli så. :) Ebay blir väl min nya bästa vän :)

Tessen
0

Jag kommer nog få anmäla mig till anonyma eBay-missbrukare snart. Ska beställa saker för ca 800kr till och allt det där kostade ca 700kr med frakt. Sitter och tittar efter nya saker hela tiden. Men intalar mig själv att jag ska skaffa dom viktigaste sakerna bara som färger, både 10 pastafärger och 10 glitterfärger, 3 penslar till både lim, vatten och färger, såna där skummattor som man tunnar ut blommorna på, lite ätbart lim, en vätska man kan blanda ut glittret i och måla med, man kan även rengöra penslarna med det, bokstäver (stora och små) och siffror och en penna med svart ätbart bläck. Ååh, det är så mycket roligare att göra tårtor, cupcakes och bakelser när man har saker så man kan göra det FINT!

/T

madaska
0

haha, ja det är ju verkligen det. :) själv är jag osäker på om jag vill beställa glitter och färger och sådant därifrån, vet inte varför bara. haha. :) annars är jag nog uppe i några hundralappar jag med nu i notan snart, men skulle lätt kunna shoppa ihjäl mig där, med tanke på hur mycket man sparar..även om man betalar frakt för allt.

Tessen
0

Med tanke på att om man köper 10 färger blir det 20kr st, köper man dom här i Sverige så kostar dom runt det dubbla. Jag tycker lätt det är värt det (: Ska skicka iväg en ny beställning på måndag för runt 800 - 900kr med frakt >.< Sen får det vara lugnt ett tag! Har lagt till Gum Trag också annars är det de jag skrev innan. Sen så ska jag köpa SP här i sverig och även lite FP. Men bra att ha Gum Trag hemma om man inte har fp eller modelleringspasta och helt plötsligt känner för att modellera eller göra blommor. (:

Måste städa ur ett skåp här hemma att ha alla såna grejer i! Har redan en speciell hylla till choklad, Marsipan, stössel, vanilj och liknande saker jag använder när jag bakar.

Har sen innan en non stick kavelmatta och en 50cm lång non stick kavel med kavelringar och en "anslagssåg" med två trådar i så man får jobber gjort fortare ^^

Så inom ca 2 veckor har jag det jag behöver för att göra fina tårtor och då kommer jag tvinga på folk cupcakes och tårtor tills dom blir tokiga! Jag älskar verkligen att baka och sen ännu mer att dekorera, men att äta inte så mkt. Kan smaka lite så jag vet att det blir gott, men inte mer än så. Jag göder dom runt omkring mig!

/T

madaska
0

jo det är ju klart, mer det att jag ibland läst att vissa färger är godkända livsmedel i england och usa, men inte i sverige, är väl mest det jag hänger upp mig på kanske… och får man lov att ta i det utan att betala tull, iomed att det är livsmedel? jag har verkligen ingen aning om sådant, det kanske inte ens räknas som livsmedel? haha

min sambo döpte om vårt skafferi till kaklådan när jag flyttade in till honom, där var mer bakingredienser än mat till slut i den. Sen blev den utbyggd med ett sideboard där alla formar, burkar och strössel och färger bor för någon månad sen. Mitt drömhus enligt honom är en villa med 8 kök och 1 rum (om det inte går att få ett villastort kök med sovplats förstås).

Brukar förresten den frakten som står på ebay stämma när man handlar. Såg något som hade en fraktkostnad på 10 kronor. men tyckte det verkade väldigt lite med tanke på att det var typ 10 tyllar?

Tessen
0

Det är Wilton's färger från USA faktiskt. Sugarflair's färger är godkända som livsmedel här i Sverige om minst lika bra! Man behöver absolut inte betala någon tull på saker på eBay inom eu-länder!Jag lovar! Och det räknas nog knappt som livsmedel ens :D

Haha jaa jag skulle vilja ha mer plats i köket jag också! Jag har 4 kakskåp ist, eller ja, 2 med ingredienser, en med bara en hylla med ingredienser, och en med alla formar och grejer men jag måste rensa ut mer plats :D

Ja frakten stämmer faktiskt! Det har den iaf gjort dom gånger jag beställt. Poundet kan ändras lite från dag till dag så det är alltid bra att föra över lite extra pengar till paypal om man inte planerar att betala med kortet så att den exakta summan dras. Jag ska beställa 8 saker från en och samma säljare och 2 från en annan, när man gör så blir det ju kombinerad frakt och där igenom lite billigare (:

/T

madaska
0

men hur gör man vid kombinerad frakt, ser att många skriver att man ska vänta på en ny faktura från dem på paypal vid kombinerad frakt? kommer den automatiskt att plocka bort de gamla inköpen då för att göra en ny? eller det beror kanske helt och hållet på säljaren? tycker det står "till betalning" på det mesta direkt. men det är kasnke som en kundvagn i en vanlig nätbutik? eller jag tänker helt fel? haha

madaska
0

hittade en säljare av veiners och utstickare som hade fri frakt, visserligen kostar den runt 90 kronor, men det är ju betydligt billigare än vad de kostar i sverige ändå,  och slipper jag fraktien blir det ju ännu billigare.. oh, lyckan är gjord!

Tessen
0

Jag tror inte du får fri frakt till Sverige, det är bara inom Storbritannien, ibland står frakten bara inte med, då får man skicka ett meddelande till domoch fråga om frakt. Eftersom det skickas med flyg tror jag inte det är gratis. Och se till att inte råka köpa något från dom andra ställena som finns (USA, China och Honghong) för då kommer du få en saftig tullafgift som du inte räknat med.

Ja man väntar på en ny faktura, när man trycker på "till betalning" så är det i princip bara att man ska köpa den produkten(du behöver inte betala samma sekund, du bekräftar bara att du ska köpa den) men om du trycker på "till betalning" på flera utav samma säljares produkter så läggs det ihop och kommer i en ny som du får mail om eller ett meddelande på eBay. (:

Jag har precis använt mina modelleringsverktyg för första gången och 3 av blom-utstickarna (: Är riktigt nöjd. Ska ta kort imorgon när jag spacklat och täckt tårtan. Då ska jag även testa kantdekoren. Men några av figurerna jag modellerat är för höga för att ha på tårtan i tårtkupan så jag får se tillatt ta med mig kameran och ta kort när jag satt dom på.

Så imorgon innan jag åker blir det till att göra grädd-smörkräm, 50% med lite kakao i och 50% med lite vanilj i, sen spackla mina tårtor. Kavla sugarpaste och täcka dom båda. Använda min nya smoother och se om det går enklare att få en fin yta då. Sen göra kantdekor och sätta på blommorna med lite färdig köpt kristyr som lim. Sen har jag 5 små gula kycklingar till den ena tårtan och 2 rosa kaniner till den andra (: Så jag hoppas verkligen att inget går fel nu eller att kaninerna trillar isär under natten eller under bilfärden imorgon.

/T

madaska
0

jag var också osäker på den fria frakten, så jag skicak ett mess inatt, och fick till svar, att så var det, den ingick, men det kan ju helt enkelt vara så att hon redan lagt in det i priset eftersom de låg ute lite högre än vad andra lagt för dem, men då behöver man inte bry sig när man beställer många paket.. fast just nu väntar jag på att min internetbank ska ge mig bekräftelsen från paypal på att jag får använda mitt kort… haha alltid något som strular. :)

det låter som om du fått riktiga höjdarsaker, och tårtan låter oerhört god, ser fram emot att få se bilder sen! :)