Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 1726 ggr
[_hsleiufhbtv]
0

Fyllning..

Tänkte göra en tårta i veckan för en gångs skull Skrattande

Tårtbottnar fixar jag, MMF fixar jag, MC fixar jag - MEN! Inte fyllningen.. Vad passar till MMF? Helst inte alldeles för avancerat då jag ska göra denna med min lilla kusin på 5 år och hon vill gärna hjälpa till att "röra ihop saker" som hon säger Tungan ute
Tycker om det mesta, men vi är extra förtjusta i choklad, så något sådant hade inte varit dumt..
Kom med massa tips!

Tessen
0

Hallonmousse och vit chokladfluff är supergott ihop! Det funkar även med mjölkchoklad, mörk choklad blir nog lite för bittert ihop med den syrliga hallonmoussen. När jag använt MMF har jag haft lingonmousse, vaniljkräm, apelsincurd, rårörda jordgubbar och lite annat. Det mesta som fungerar ihop med SP fungerar ihop med MMF också. En av fyllningarna får gärna vara lite syrlig, som tex hallon, annars blir det bara sött.

/T

[_hsleiufhbtv]
0

#1 det var bra tips tack :D Funderat på dumlefluff, vad passar med det?

[Louisez98]
0

2: hallon :D elr lime kanske :)

[_hsleiufhbtv]
0

#3 hm kanske det.. :D Någon som testat bananmousse? Är det gott? Funkar det med dumle?

KråkansFåglar
0

Senast jag gjorde tårtor så var det en klassisk fyllning av syt, vaniljkräm och vaniljgrädde.

Men annars rekomenderar jag

1. hallonmousse

2. Dumlefluff med chokladkross/choklad nötkross och hallonsylt/drottningsylt/blåbärssylt etc

3. mangommousse + hallonmousse

www.krakansfaglar.n.nu

Tessen
0

#4 Jag har ett recept på bananmousse liggande, men jag har tyvärr inte testat det. Om du villså lägger jag upp receptet här. (:

/T

[_hsleiufhbtv]
0

#6 lägg gärna upp det :D

Tessen
0

~ ett lager tårtfyllning

3 mogna bananer
3 äggulor (dessa används mestadels för färgens skull)
½ dl socker
2-3 dl vispgrädde
eventuellt marsánpulver

Gör såhär:
Mosa bananerna riktigt ordentligt. Vispa äggulorna tillsammans med sockret, tills det blir lite pösigt.
Häll i bananerna i äggsmeten, och rör om.
Vispa grädden ganska hårt, och tillsätt banansmeten.
Om du tycker att bananmoussen är för lös kan du tillsätta lite marsánpulver tills du tycker att moussen har blivit fast. Prova dig fram!

Tips!
Bananer blir ju, som vi vet, bruna efter ett tag. Även i mousseform.
Om man inte gillar detta, kan man tillsätta lite pressad citron i banansmeten. Detta måste göras strax efter att bananerna har mosats.
Det går också bra att tillsätta lite O'boypulver i bananmoussen, och vips har man fått en bananchokladmousse istället!

Om du testar det så hoppas jag att det blir gott (:

/T