Lakritstårta...?
Ja min lakritstokiga sambo har, IGEN, lämnat fram ett önskemål på en lakritstårta. Jag har gjort två försök nu och de blev så pinsamt dåliga att jag är nära att påstå att idéen i sig är urdum! 
Någon som gjort en? Har ni några idéer?
Har inte försökt, men det låter smaskigt!
Hur har du gjort dina tidigare försök?
Jag skulle kunna tänka mig en lakritsmousse, och kanske chokladbottnar till det? Eller kanske marängbottnar skulle fungera? Och kanske slänga till några hallon någonstans för att "friska upp" smakerna? =)
iDen första minns jag inte så noga, blev som en vanlig tårta med cream cheesefyllning och lite lakrits nerpetat. Den andra en sockerkaksbotten med mycketcitron i.Sen tänkte jag mig ganache på lakritspolly, ett syrligare lager och sedan smaksatt smörkräm på något vänster. Men de planerna saboterades av Murphy… Grädden hade gått ut (långt till affären) så det sket sig. Hur gör man lakritsmousse, lite kort beskrivet? Essens eller lakritsrotspulver eller hur tänkte du? :-)
Han gillar inte grädde och helst inte choklad heller. Salt ska det vara, och ev syrligt till. Inte för sött.
Ta såna där lakrits karameller. Turkisk peber. 180 g, krossa. Värm grädde på svag värme, får absolut inte koka!! Häll ner lakritskross och rör tills det smält. Ställ i kyl över natten sen vispar du upp den.
Till den skulle jag välja ett lager citron mousse.
Sa jag att du skulle ha 3 dl grädde? ;)
#4 +5 Smälter verkligen det då? Jag ska testa, fast lakrits plus grädde låter som något som får magen att vända sig. :-P
Jag skulle nog vilja råda dig till att i sådana fall sikta på en glasstårta, och inte en gräddtårta.
Glass och saltlakrits är supersmarrigt!
Min mor brukar göra en typ av glasstårta varje år, hon gör egna marängbottnar och egen vaniljglass, sedan hackar hon daim och lägger över. Skulle kunna tänka mig att t.ex hackad (eller snarare krossad…) turkisk peppar skulle kunna göra det hela väldigt intressant!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#6 Jag sa inte att det skulle bli gott 
Har hört att man kan smälta det i ugnen också, i en glasburk.
Har aldrig testat själv för jag känner också att det vänder sig i magen av bara tanken 
Ohh, nu fick jag en vision av en frozen cheesecake med lakrits och en kladdkakebotten… Som http://www.alltommat.se/recept/Jordgubbscheesecake-pa-kladdkaksbotten-10151 , fast med lakrits istället för jordgubbar…åh, det måste jag göra snart! 
borde bli en hyffsad lakritstårta med ohoj lakritssås (sån man har till glass, på tub) som fyllning.
och det finns även saltlakritströssel som borde gå att ha uppepå 

Jag hade oxå gjort en glasstårta :)
Qui dormit, non peccat
ååh detta lät ju smaskens! mina smaklökar sitter o drömmer sig bort!
www.krakansfaglar.n.nu