Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 3549 ggr
[Eraj]
2012-01-01 19:58
0

Utbildning

Hej! Hittade just hit så det jag kommer fråga nu har säkert hundra personer innan mig frågat… Har bara inte hittat de trådarna själv än. 

Jag behöver verkligen hjälp - min dröm är att jobba på konditori och jag sitter helt fast.

Problem:

1. Jag har gått ut gymnasiet och har inte läst livsmedelsprogrammet.

2. Alla utbildningar jag hittat kräver några kurser som jag ej har läst, till exempel bageri 1 och konditori 2 osv. Kan därför ej söka yrkesutbildningar. Jag har pratat med syo och min kommun kan inte erbjuda mig att läsa in de kurserna.

3. Min kommun kan ej heller erbjuda mig en lärlingsutbildning sa syon.

Vad gör jag nu?! Kan man "privat" ordna med en lärlingsutbildning? Hur blir det då med bidrag etc, måste man vara inskriven på arbetsförmedlingen? Jag är inte inskriven där eftersom jag idag har ett jobb.

Tusen frågor men skulle vara så väldigt glad om någon kan hjälpa mig… Hur gjorde ni?

hus-musen
2012-01-01 21:23
0

Att du har gått ut gymnasiet är inget problem, du kan läsa på komvux tex och läsa in kurserna, du kan ansöka till kurser utanför din kommun om din kommun inte kan berbjuda dem.

Du kan ju jobba som lärling om du vill, det är bara att gå till närmsta kondotori och söka plats. Men du får inget bidrag eller något sånt för det.

Qui dormit, non peccat

[Eraj]
2012-01-01 22:31
0

Det är min kommuns vuxenutbildning jag pratat med och de har inga sådana kurser, och vad jag förstår så måste min hemkommun betala för mig om jag ska läsa kurser i någon annan kommun. Det har inte min kommun råd med sade hon jag talade med. Får man inget bidrag? Då kommer det med andra ord bli väldigt knapert med pengar under den tiden :( å, jag vill sätta igång nu! Ångrar väldigt mycket att jag inte gick livsmedels på gymnasiet. Då kanske jag sluppit detta elände.

hus-musen
2012-01-01 22:40
0

De kan neka, men det är sällan de faktiskt gör det om det är en kurs som de själva inte erbjuder. Så ansök ändå, man kan ju alltid prova liksom! Men om kursen finns på ditt lokala gymnasium så brukar man faktiskt få läsa dem kurserna där istället, men med en annan handledare. 
Annars får du flytta till en kommun som erbjuder kurserna helt enkelt :)

Näe du får inget bidrag bara för att du vill ha lärlingsplats, företaget får inte heller några bidrag om de tar in en lärling. Vore skillnad om du var arbetslös och ansökte via arbetsförmedlingens tjänst, då kan du få lägstabelopp av arbetsförmedlingen osv 
Men dumt att bli arbetslös i onödan och vara utan pengar då.

Qui dormit, non peccat

[Eraj]
2012-01-02 11:41
0

Gymnasiumet här erbjuder inga sådana kurser, och det känns så himla dumt att behöva flytta bara för att läsa kurser jag hade kunnat läsa på någon månad om jag fick tag på lokal och lärare. :/

Men var får man pengar från om man går som lärling då? Vad jag förstår går man som lärling under kanske ett till två år, och att stå utan inkomst i två år känns inte riktigt hållbart.

Tack för dina svar. Fast jag pratat med vuxenutbildningen flera gånger känns det inte som jag får någon klarhet så det känns inte som de inte har någon vidare koll. Himla tråkigt att inte få den hjälp man behöver därifrån. :(

hus-musen
2012-01-02 11:52
0

Det finns inget som är lärling om du gör det privat, du är då vanlig anställd och kan då få en minilön från arbetsgivaren om de vill ha dig som nybörjare. Tyvärr innebär ju det att du kanske får 50 kr i timmen eller något, allstå småpengar om inte just din konditor tycker att du är duktig och villig att betala mer.

De måste ju inte erbjuda kurserna, och därför kan man söka till andra kommuner, Och visst kostar det för din kommun om du inte vill flytta, men det är ju inget ovanligt att man får röra på sig för att hitta jobb och utblidning i dagsläget.
de måste ju ha utbildade lärare att erbjuda dig, finns inte det så kan de inte godkänna kursen.
det du kan göra däremot är att skriva dig i en annan stad, tillfälligt hos en kompis/släkting där utbildningen finns, och läsa på distans och bara åka dit för att göra proven.

Qui dormit, non peccat

[Eraj]
2012-01-02 12:20
0

Okej, på så vis. Hårt att få ihop ekonomin då med andra ord. Jo jag vet att man ju måste offra vissa saker för att komma dit man vill, men av syon fick jag rådet att flytta till Göteborg för att söka in där.

Men jag vet inte om det är en sån himla bra idé att flytta 40 mil bara för att söka en utbildning, alltså därmed inte alls sagt att man ens blir antagen till utbildningen.  

Problemet med konditorutbildningarna är ju att de inte är möjliga att läsa på distans.

Ja, jag får väl se var detta leder. Just nu känns läget minst sagt hopplöst.

hus-musen
2012-01-02 12:43
0

Näe det är ju en chansning om man ens kommer in på utbildningen, man blir ju inte lovad plats :( Så att flytta 40 mil är ju rätt dumt om man inte kommer in.
Därför tänkte jag om du har en släkting eller liknande du kan skriva dig hos och sen söka, kommer du inte in så behöver du inte flytta och krångla.

Qui dormit, non peccat

[Eraj]
2012-03-02 22:43
2

Fått helt underbara nyheter, måste dela med mig! :D Runt den 20:e januari fick jag besked från vuxenskolan/komvux att de blivit beviljade att ordna en lärlingsutbildning åt mig under 2012. Jag blev såklart överlycklig och studievägledaren sa att hon skulle kontakta konditorier.

Det gick veckor utan att jag hörde något av henne så i förrgår fick jag nog och slängde själv iväg ett mail till ett cafe. Jag fick svar efter 45 minuter… De var intresserade men misstänkte att de kanske inte kunde ge mig nog med sysselsättning då de inte bakade så jättemycket. Vi kom överrens om att jag skulle höra av mig igen om jag inte fick tag på något annat.

Igår skickade jag iväg ett mail till ett konditori och fick svar idag vid lunch. Ringde upp dem och ska börja som lärling vecka 12.

Jag har fått en lärlingsplats på ett konditori! Så himla, himla kul. :D Fram till sommaren ska jag vara där måndag och fredag, sedan fem dagar i veckan fram till årsskiftet. Kommer få baka hela dagarna. Åh, lyckligaste människan just nu.

Dock lite sur på "syon", vad har hon gjort i flera veckor?! Varför kunde jag inte själv ha kontaktat konditorierna med en gång?! Skickade två mail under två dagar, fick två napp…

Ville bara berätta, är så himla glad nu. Till er som vill men som det känns hopplöst för - det går!

plutopellis
2012-03-03 10:31
0

Åh vad roligt för dig!!! Jättegrattis!!! :)

ilsebilse
2012-03-04 21:20
0

Va roligt att du får göra det du vill :) Jag har själv precis avslutat min bageri utbildning på komvux och jag vill inte grusa alla dina planer men du vet att du måste läsa Yh utbildningen för att få bli konditor? Jag visste nämligen inte dte själv när jag började på min utbildning och jag hade verkligen velat att nån hade berättat det för mig innan.

[Eraj]
2012-03-05 10:54
0

Jag vet att jag inte blir utbildad konditor, men eftersom jag inte läst kurserna man behöver för att få gå YH-utbildningen så måste jag göra detta för att komma vidare. :) Känns jättebra att börja någonstans!

Kan inte du berätta mer om utbildningen? Får inte ut speciellt mycket av min syo… Har man rätt till studiebidrag? Får konditoret/bageriet någon form av bidrag för att ta emot en? Vilka kurser läste du? 

Vad planerar du att göra härnäst? Är du nöjd med utbildningen? :)

ilsebilse
2012-03-05 18:55
0

Jag gick utbildningen i skolan alltså på komvux och då går man ca 9 månader och jag läste bageri A,B och C, Konditori A och B, livsmedelshygien ! och livsmedelskunskap A. Eftersom jag inte gick lärlingsutbildningen vet jag inte hur det är med studiebidrag och om konditoriet får nåt bidrag lättaste är om du ringer och kollar med csn dirket de är alltid lätta att prata med och jag har alltid fått bra svar när jag ringt dit. Jag är relativt nöjd med utbildningen man måste ha skinn på näsan och inte ta åt sig vad folk säger för här i alla fall är det en väldigt tävlinginriktad branch. Dock bor jag i göteborg vilket gör att det finns väldigt mycket konditorier m.m här och att dom måste vara bra för att synas jag vet inte vart du bor men det kan ju vara helt annorlunda där du kommer ifrån.

Jag har faktiskt ångrat mig, jag ville verkligen bli konditor men under utbildningen ångrade jag mig. Men jag har slutfört den och är nu bagare men pluggar istället nu hotell/konferens och reception vilket kanske är mer jag, ibland blir det ju inte alltid som man tror :)

Men jag tycker ändå att jag fått ut mycket av utbildningen, det är så mycket roligare att baka hemma när man vågar sig på svårare saker och när man vet hur man skall göra. Låt dig inte avskräckas av att man läser mycket bageri för det roliga kommer sen man måste börja med grunderna först :)

[Eraj]
2012-03-06 18:56
0

Jag var till konditoriet och pratade idag - jag ska börja på fredag! Det blev genast lite stressigt när jag måste köpa bil och planera allt till dess med jobbet och lägenhet och gud vet vad… Men känns mest bara kul att det äntligen händer något! :D Måste få tag i syon, hon svarar inte på mail nu heller… Får panik på henne.

Jag ska vara dalarna, så det blir säkert inte lika stor konkurrens och tävlingsinriktat som i tex Göteborg. De var jättetrevliga allihop så det känns jättebra. :)

Så det kan bli! :D Jo, det är klart att man kan ändra sig, men då har man ju i alla fall gett det en chans och testat på det. Så vi får se vad jag tycker och tänker i december men nu känns det i alla fall rätt! :D

ilsebilse
2012-03-06 20:03
0

Va roligt att de verkar trevliga, det kan ju vara så att jag bara har haft otur också. Även om jag valde att inte plugga vidare i alla fall så har det verkligen gett mig jätte mycket, jag tycker det är så mycket roligare att baka nu när jag vet hur jag skall göra och allt verkligen blir jätte bra. Och jag gör så mycket finare tårtor nu, håller till och med på med 4 st nu, och det är så mycket roligare när man vågar testa sig på mer saker och allt inte smakar likadant vilket det till stor del gör när man bakar hemma.

[Alenzi]
2012-03-09 20:16
0

Grattis!! Förstår att du måste vara peppad :D :D :D Låter hur kul som helst; alltid roligt att läsa om folk som tar sina drömmar på allvar och tar tag i sitt liv!

[Eraj]
2012-03-10 18:01
0

Gjorde första dagen igår och det kändes inte alls bra. :( Det kändes som jag bara tog upp deras tid och var ivägen i stressen. Det var en ganska fientlig stämning och nu får jag en klump i magen bara jag tänker tanken att åka tillbaka. Så himla tråkigt. :(

ilsebilse
2012-03-11 20:52
1

Inte bra, det blir bättre! Det är alltid svårt de första gångerna på ett nytt ställe speciellt när det nåt man aldrig gjort innan om någon vecka kommer dte vara som du aldrig gjort annat.

[Eraj]
2012-03-12 08:48
0

Jag har just ringt och sagt att jag ej kommer tillbaka, och det känns faktiskt jättebra. :) Jag letar vidare efter lärlingsplats!

ilsebilse
2012-03-12 14:55
0

Hoppas du hittar en bättre då :) Tänk bara på att om du börjar tidigt på morgonen så är många människor inte jätte sociala. Jag hade en praktikplats där vi man inte pratade med varandra förrän efter lunch som var typ 10,11 tiden för det var så mycket som skulle göras på morgonen och alla var så trötta men efter lunch pratade alla hela tiden. Jag har också haft en jätte dålig praktikplats och jag önskar att jag hade kunnat göra som du och slutat men jag hade tyvärr inget val och var kvar där i 2 månader. Men jag tänkte på en sak, kan du inte söka bageri utbildningen i typ göteborg eller annat om du tänker flytta dit? Och om din hemkommun inte har bageri utbildningen har du rätt att söka i en annan kommun.

[Eraj]
2012-03-12 21:03
0

# 19 Problemet är att jag inte har vissa kurser som man måste ha för att ha behörighet till bageri/konditori-utbildningar. Tex konditori A & B samt bageri A & B. Dessa ska man helst ha läst i gymnasiet…

Det var inte det att de var osociala utan att det var så mycket skitsnack och allmänt dåligt stämning… Fick inte beröm när jag gjorde rätt utan bara tillsägelser när jag gjorde "fel" - dvs var för långsam… Nej, jag skulle inte stått ut en dag till så det känns som jag gjorde alldeles rätt i att sluta. :) Bara att fortsätta leta!

ilsebilse
2012-03-12 22:38
0

Men jag har läst bageri m.m på komvux, Jag gick själv elprogrammet på gymnasiet. Det är ju därför man läser på komvux för att läsa in de utbildningar eller kurser man behöver för att läsa på yh eller andra utbildningar. Och om din hemkommun inte har bageriutbildningen har du rätt att söka i en annan kommun och jag är nästan 100% säker på att din kommun då måste betala.