Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 1838 ggr
Zadeira
0

Smakessens - Baileys

Jag har hittat ett recept på en tårta som ska smaksättas med lite Baileys-sprit. Min mamma tåler inte alkohol så det funkar inte att använda riktig sprit. (Det är alltså inte i den gräddade kakan som spriten ska, utan i fyllningen, så därför försvinner den inte vid gräddning). Därför vill jag hitta typ smakessens av Baileys eller den sortens liknande likör.

Någon som vet vart det går att få tag i? Hittar en del olika smak-essenser på olika hemsidor, men ingen som liknar just Baileys, Dooleys, Amarula eller den sortens likör. Vad kan man annars använda för att få likande smak? Tips tas tacksamt emot!

ilsebilse
0

Jag har också letat flera gånger och inte hittat nåt. Jag funderade en gång på om man kunde göra egen alkohol fri baileys men kunde inte hitta nåt recept alls.

Frida
0

Ta den riktiga alkoholen och värm den i kastrull och låt den svalna innan den ska användas.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Zadeira
0

#2, kan man göra det? Måste den kokas eller hur varmt ska det vara för att alkoholen ska försvinna?

Frida
0

Alkohol är rätt flyktigt så det behövs inte så mycket för at bli av med merparten av det. Jag vet inte hur det blir med Bailys men testa går ju alltid. Ta mer än vad som står i receptet och låt det stå på lagom värme (ej stormkoka) en längre stund så borde det mesta gå ur.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft