Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 1714 ggr
Suzi
2012-02-18 15:53
0

Semlor!

Hejsan alla! Nu är det väl dags för semlor igen Guld i mun Vad har ni ätit/gjort för semlor? Kör ni traditionell fyllning eller något nyskapande? Inspiration, recept och nya idéer är alltid trevligt att höra Glad

Suzi
2012-02-18 15:55
0

Kan ju börja med att säga att här hemma ska vi baka semlor ikväll Glad Det blir traditionella med mandelmassa och grädde, omnomnom Skrattande

[pandes]
2012-02-18 16:47
0

Det är väl inte fettisdag redan?… :O

Suzi
2012-02-18 17:59
0

Hehe ingen aning faktiskt Tungan ute Men det har varit semlor överallt ett tag nu, så det kan väl inte vara alltför långt kvar ändå Oskyldig

plutopellis
2012-02-18 18:00
1

Jag har ätit massor redan men kör på köpesemla Tungan ute vanliga traditionella annars får de inte kalla sig semla hos mig, då är det helt enkelt en bakelse Glad

[pandes]
2012-02-18 18:16
0

Jag håller koll på julafton! Och kanelbullens dag, då fyller min syrra år, men annars är det bara att googla! Och det visar sig att det är nu på tisdag, den 21 februari! :)

Suzi
2012-02-18 18:37
0

#5 Åhåå! Trevligt :D

740tjejen
2012-02-23 17:13
0

Jag gör egna.

Tål inte grädde så har vaniljkräm i stället.

MissInAction
2012-02-26 17:42
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De godaste semlorna som jag har ätit/gjort är Chokladsemlor. Vet inte var jag hittade receptet, men någonstans på nätet var det. Brukade göra halva satsen, vilket räcker väl för två personer att frossa i under en helg Tungan ute
Något brända på bilden.

Chokladsemlor

Chokladsemlor har en chokladkräm istället för mandelmassa och har lite kakao i bulldegen dessutom. Det här receptet kalljäser bullarna vilket gör att det ta lite längre tid att jäsa jämfört med vanliga bullar. Blir ca 14 stycken. Ugnen ska vara på ca 250 grader.

Recept:

25 gram jäst för söta degar
3 dl kall mjölk
100 gram smör
1 ägg
0,75 dl kakao
0,5 strösocker
0,5 tsk salt
1 tsk kardemumma (mald eller stött)
10 dl vetemjöl

Fyllning:

100 gram smör
1 dl kaffe
6,5 dl florsocker
1 dl kakao
1,5 msk strösocker
4 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker

florsocker till garnering

Tillagning:

Smula ner jästen i en bunke och rör ner mjölken till all jäst har löst sig. Rör ner smöret i bitar, ägg, kakao, Socker, kardemumma, salt och nästan allt vetemjöl. Arbeta degen smidig tills den är blank och släpper kanterna. Låta degen jäsa under bakduk i ca 2 timmar.

Arbeta ut degen på en mjölad arbetsyta och knåda den smidig. Dela degen i ca 14 lika stora bitar och forma de till runda bullar. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och täck med en bakduk. Låt dem jäsa i 40 minuter. Sätt ugnen på 250 grader.

Pensla bullarna med uppvispat ägg precis innan gräddning och låt det gräddas i mitten av ugnen i ca 12 minuter. Bullarna ska sedan kallna på galler under en bakduk.

Gör fyllningen genom att smälta smöret tillsammans med kaffet i en kastrull och låt det sedan svalna till ca 37 grader. Sikta ner kakaon och florsockret och rör om tills smeten blir jämn. Blanda i strösockret och låt smeten sedan svalna i ett kylskåpet. Vispa grädden ganska hårt tillsammans med vaniljsockret.

Skär av toppen på semlan i en fin figur. Spritsa eller klicka ut chokladsmeten på semlan och därefter grädden. Lägg tillbaka locken och pudra med siktat florsocker strax innan servering.

Njut av en god chokladsemla.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

plutopellis
2012-02-26 17:44
0

Oj en sån semla! Men nä, den får också heta bakelse Tungan ute hihihi

MissInAction
2012-02-26 17:52
0

Ja det kanske räknas mer som bakelse. Fast de är uppbygda som semlor Skrattande

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film