Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettkakor
Läst 2975 ggr
Zadeira
0

Fondant-kladdkaka?

Jag har använt ett enkelt recept på chokladfondant ett par gånger nu, och gjort i portionsskålar. Funderade idag på att baka kladdkaka, men insåg att mjölet är slut.

Kan man göra samma smet som chokladfondanten, men grädda den i en springform som en kladdkaka? Funkar det? Någon som vet?

hus-musen
0

Har aldrig provat faktiskt, men vore kul om det går!

Qui dormit, non peccat

Zadeira
0

Jag tänker att det borde ju gå, om man låter den stå inne lite längre än när man gör den i portioner. Vet inte om jag ska våga chansa.

hus-musen
0

Finns ju risk för att det bara blir kladd kan jag tänka mig, eftersom man gör i små formar och chokladen i mitten ska vara mer eller mindre rinnig.

Qui dormit, non peccat

Zadeira
0

Ja, fast sist glömde jag fondanden ett par minuter extra och då stelnade hela. Så det bör ju vara så att om man gör den i större form och låter den stå lite längre så blir det precis likadant. Min tanke är liksom inte att det ska bli en "jättefondant" utan mer som en chokladkaka men utan mjölet.

hus-musen
0

Hojta om du får det att fungera, då ska jag baka oxå :)

Qui dormit, non peccat

vaanjja
0

vad är fondant? :o

Zadeira
0

Chokladondant är en typ av kladdig chokladkaka som görs i portions-skålar. Receptet jag använder finns här: http://www.tasteline.com/Recept/chokladfondant_med_jordgubb-passionsfruktsallad

vaanjja
0

#7 åååh, det ser verkligen gott ut! :))