Fyllning i barntårta
Okej, då var det dags för 1års kalas. Dottern fyller 1 om 3 veckor och det ska bakas tårta!
Vi kommer ha två kalas varav det ena kalaset kommer vara för andra barn i samma ålder (ingen äldre än 1år) och deras föräldrar. Det är väl på det här kalaset som tårtan är lite svår att klura ut tycker jag så ni får gärna hjälpa mig! I den här tårtan vill jag att det är så lite Socker som möjligt samtidigt som tårtan ska vara god både för vuxna och barn.
Med "så lite Socker som möjligt" menar jag väl mest att det inte ska vara någon sylt, inga fyllningar där man har mängder av Socker i. Men lite Socker får det såklart vara. Jag tror ni förstår tankegången med "lite socker" .. :)
Vilken fyllningskombination kan tänkas passa både 1åringar och vuxna?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Mosad banan? Det är ju något alla blivande 1-åringar känner till i smak också så det kanske funkar?
Mosad banan är jättebra :) Typ mosad banan med grädde kanske vore något!
Vad ska man matcha det med då? Som både vuxna och barn kan tänkas gilla :)
Det går ju att använda sockerfri sylt eller så, jamenar om du får slut på ideér.
#3: Finns det på vanliga affärer? :) Det har jag missat i så fall! Vad tror ni om banangrädde på ena lagret och hallon på det andra? Blir det för tråkigt rent smakmässigt?
Eller chocklad kanske.. Banan och choklad brukar ju vara en hit! Man kanske kan få in alla 3 smaker på något sätt.. Någon med konkreta tips kanske? :)
Som sagt nästan allt på en vanlig tårta finns att köpa sockerfritt
Mosad banan på ena lagret och sedan river du choklad och blandar med (hallon)grädde på andra.
Med vänliga hälsningar
Chess
Du har inte funderat på att göra en mouse tårta? Inget socker…
Sockerfrisylt finns i vanlig affär. Har diabetiker i familjen så har lite koll ;)

Jag tycker att mosad-banan-grädde låter som en god bebistårtfyllning, på andra lagret skulle jag rekommendera en ljus chokladmousse utan för mycket Socker. Alltså en chokladmousse med en hög grad grädde i stället för massvis av choklad.
Tårtan blir ju väldigt gräddig och lam med bara dessa två fyllningar så på något lager går det även att lägga lite hallon för att få en syra i tårtan.
Det skulle jag köra på i alla fall.
När min dotter fyllde 1 så gjorde jag en tårta med hallon/vaniljmousse och vit chokladmousse Båda fyllningarna var lagom söta och hallonmoussen var även lite syrlig. Barnen ÄLSKADE den tårtan och flera av föräldrarna frågade efter receptet. Om det låter intressant så kan du få receptet du också.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Nu är en tårta till det första kalaset bakad! Förlåt att jag inte svarat i tråden men jag har varit här inne och läst :)
Det blev hallon & banangrädde, täckt med marängsmörkräm. Vi får se hur den smakar.
#11: Jag vill jättegärna ha receptet, det låter jättegott! Blir det inte för sött med vit choklad? Annars låter den superbra, nästa vecka är nästa kalas och då måste nästa tårta bakas nämligen.. :)

#12 Nej, jag tycker inte alls att den blev för söt.
Recept Hallon/vaniljmousse:
200g hallon, färska eller frysta/tinade
1 dl floursocker (man kan ta mindre om man vill ha den ännu osötare).
1 vaniljstång
2 gelatinblad
2,5 dl grädde, vispas åt det hårdare hållet.
Lägg gelatinbladen i blöt. Passera hallonen genom en sil så att kärnorna avlägsnas. Skär vaniljstången på längden och skrapa ur fröna, ner i hallonsåsen. Ner med gelatinblad, floursocker, vaniljstång + frön i en kastrull. Koka upp och se till att gelatinbladen smält. Låt svalna och ta sedan upp vaniljstången. Rör ner den avsvalnade hallonsmeten i den vispade grädden. den behöver inte vara helt iskall, gärna rumstemp.
Recept vit chokladmousse:
150 g vit choklad
2,5 dl grädde, (vispas åt det hårdare hållet)
1 ägg (separerat i gula och vita)
Vispa äggvitan i en absolut ren bunke. Vispa grädden i en annan. Smält chokladen över vattenbad och rör med bestämda rörelser med äggulan i den tills du får en jämn och slät smet. Om den blir kornig och ful..fortsätt bara att röra! Vispa ner chokladen i grädden och vänd till sist ner äggvitan.
Lätt som en plätt!
Med Vänliga hälsningar
#13: Tack så jättemycket :)

#14 Varsågod! Testa de fyllningarna. Du kommer inte att ångra dig!
Med Vänliga hälsningar