Pepparkakstårta
Har i 3 år funderat på någon tårta som passar sådär perfekt till jul. Nu har jag kommit på det genom att jag en dag råkade vispa ihop en supersmarrig julig dessert med pepparkakssmulor varvade med vit och mörk chokladfluff, lite rårörda lingon på toppen för att bryta av mot det söta.
Så nu blir tårtan med mjuk pepparkaksbottnar, varvade med mörk choladfluff, vitchokladfluff vari jag blandar lingonen direkt för det annars blir för mastigt att bara ha på toppen, täcka med mörkchokladfluff, mandelspån på sidorna och en julblomma som jag skall forma i Marsipan eller sugerpaste.
Vad tror ni?
Någon som gjort någon liknande?
Jag är så lycklig att jag fått lov av svärmor att baka denna till självaste julafton
Låter riktigt spännande! Vill jättegärna se bild sen på tårtan 
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
Eller hur jag är eld och lågor funderade på att ha kardemumma i vitchokladfluffen eller den mörka och ha ett lager med rårörda lingon för sig själv istället vad tror du? Det är bara att spinna på om idéer kanske finns än ännu mer spännande lösning
Skall skaffa ny kamera bara min har jag spräckt skärmen på 
detta tror jag på! låter svingott!
Jag längtar verkligen ska bli av med mitt konstanta sockerbehov men till jul ska jag banne mig äta denna tårtan. Har faktiskt funderat på den i 3år så då är det nästan lag på att äta en STOR bit
I Leilas söta jul gjorde hon faktiskt en tårta med pepparkaksbottnar så då är jag inte helt fel ute

Tror lingonen kan göra sig bra i ett eget lager. Det låter i alla fall som att det kan bli en god brytning. 
/ Lisa
#6 Då gör jag ett eget lager, var tveksam till att blanda med vit choklad fluffen för då lyckas vit chokladsmaken alltif försvinna.
Gör det! Vill gärna se bild sen med! 
/ Lisa
Får jag föreslå ingefära (mald är enklast) i den mörka chokladen? En perfekt kombo i vanliga fall och ingefära är ju trots allt en julkrydda.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
#8 Lovar dyrt och heligt att ta kort på skapelsen! Juste påminner mig om att jag måste börja träna på att göra julstjärnor!
#9 Sambons släkt är tyvärr måttligt road av ingefära men det ska jag allt testa i någon mörk chkladmousse till mig själv 
Jippi! pepparkakstårtan blev en hit! Både svärmor och sambons farmor som är extremt kräsna tyckte att den var suverän
Lyckades med egen både mörk-och vit chokladmousse. körde rårörda lingon i varje lager för tårtbottnen blev lite för tunn för 3 lager. Vart mycket uppskattad på detta sättet då inget av mousse lagrena blev för söta och mastiga
Insåg i sista stund när jag skulle baka att jag inte hade allt hemma för mjuk pepparkaka så bakade vanlig enkelt tårtbotten fast hade i en påse pepparkakaskrydda. Perfekt smak på det hela. Har inte smakat själv för vart för mätt idag men skall testa imorgon ja VRÄKA i mig rent ut sagt
Tack för alla tips! Skall försöka komma ihåg att ta kort på stackars kvarlevorna av tårtan. Gjorde en egen dekoration av Marsipan i form av en julstjärna 
"Lailas jul" gjorde ju under programmet en pepparkakstårta.. Mjuk pepparkaksbotten och nutellafrosting emellan och ovanpå.. :) Dekorerat med körsbär.

Ja, den såg jag hittade dock inte receptet därav jag panikbakade vanlig tårtbotten med pepparkakskrydda
Fick tyvärr inget kort på den vackra skapelsen men har kort på mobilen på dekorationen jag gjorde så ska försöka hitta kabel att ladda ner det på datorn och ladda upp