Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 14926 ggr
Zadeira
1

Hur långt före?

När ni bakar tårta, hur långt innan den ska ätas gör ni den?

En del tårtor blir ju godare om de får stå och dra till sig en dag eller två före, men det finns ju även risk att de "sunkar ihop". Så, hur tänker ni?

Anterrabae
0

Brukar baka den dagen före, och garnera samma dag sm den ska ätas.  man kan alltid rädda ganska mycket med snyggt garnityr Flört

Hällre saftig och god, med risk för lite ihopsjunken, än för torr och nygjord.. så tänker jag.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Trollhassel
1

Det beror på vad den är fylld med. Är den fylld med mousse så gör jag den några timmar innan den ska ätas. är den fylld med andra saker så gör jag den kvällen innan. :)

Garnera tårtan gör jag alltid i sista stund.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[Aquelegia]
0

Se bara till att du har en fast tårtbotten när du gör tårtan innan. Gör du varmvispad så är den lite mer marängaktig och sjunker då ihop. Ja botten smälter bort bland krämerna.

elinkristina
1

fyller den samma dag, några timmar innan. jag är livrädd för att bottnarna liksom ska bli upplösta..

[Aquelegia]
0

#4 det var det jag menade med att se till att man har ett recept på fast tårtbotten. Då är det inga problem. Men visst kan man göra tårtan samma dag, inte många som märker skillnad om den stått eller gjorts samma dagGlad

elinkristina
0

nu förstår jag inte. fast tårtbotten?

[Aquelegia]
0

Finns tårtbottnar med mera mjöl i. Standardrecept såsom "enkel tårtbotten" räknas som fast botten medans "varmvispad tårtbotten" räknas som mindre fast som jag fick känna av smälte helt bort om man gjorde tårtan dagen innan. Kanske någon kan skriva en artikel om det någon gång då jag är dålig på att förklaraSkäms

Frida
0

Gör helst mina tårtor några dagar i förväg, dvs allt utom att lägga på marsipan/sp som jag vanligtvis gör samma dag eller dagen innan. Det beror lite på hur mycket dekoration som ska på sedan.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

MinaGuldkorn
0

Tårtbotten gör jag någon dag innan de ska ätas. Fyllning med mera lägger jag på samma dag,

Prince_love
0

Om det är sockerkaksbotten lägger jag ihp tårtan dagen innan och garnerar samma dag. Är det en marängtårta Kan man pensla bottnen med choklad om man vill lägga ihop den dagen innan.