Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 6774 ggr
Toltaren
0

Rosta bananer?

Hejsan!

Jag är inte så händig i köket, men jag älskar att göra eget godis! (Typ egna energibars, rosta nötter och så) och jag undrar helt enkelt om någon har bra tips på hur man kan rosta/torka banan så att det blir bra? Lite som naturgodis ni vet.

Stor kram från Sofie

Tina-A
1

Jag tror det bara är att skiva bananen i skivor, lägga på en plåt och köra in den i ugnen på typ 50-75 grader i någon timme eller så :) Borde funka med äpple, päron, banan och ja.. Säkert många fler frukter också!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

vaanjja
0

åååh, detta måste jag också testa! Såna där torkade naturgodis-bananer är ju det godaste jag vet! <3

Zadeira
0

#2, Fast de är nästan alltid rostade i nån olja om jag ine minns fel, så det smakar nog annorlunda att göra egna.

BitteS
1

Jag torkade mycket bananskivor när barnen bodde hemma. De blir inte i närheten av de som man köper i affären bland naturgodiset. De köpta är lite torra och knapriga medans de man torkar själv blir sega och halvmjuka.

Ungarna älskade dessa som jag torkade själv. Jag har en torkmaskin som heter Evermat. Den består av en bottendel där en fläkt sitter och blåser varmluft upp genom torkollorna som man travar på varandra. Det tar ganska många timmar att torka bananer men det blir gott. Jag har även torkat jordgubbar och äppelskivor. Det är också mums. Man kan passa på och göra en laddning just när frukten/bären är som billigast. De håller sig i princip hur länge som helst om man förvarar dem i tätslutna burkar, så ingen fuktig luft kommer in.

Nu använder jag den mest till att torka svamp och persilja som båda blir superbra.

vaanjja
0

#3 ja, det förstår jag :)

#4 Oj, vad bra det låter! Vilken fenomenal maskin! Jaa, men segt och halvmjukt är ju supergott!