Mousse-hjälp
Nästa vecka tänkte jag baka en tårta till Fars Dag, och som tårtbotten tänkte jag göra Devils Food Chocolate Cake.
Som fyllning mellan vill jag göra mousse med smak av Romerska Bågar. Hittade ett recept på mousse som var utan gelatin och började fundera på om det funkar. Alla andra recept jag sett på Mousse har innehållit gelatin.
Har ni några mousse-recept utan gelatin? Blir det bra?
Jag har aldrig gjort någon form av mousse förr, så alla tips tas tacksamt emot. Hade tänkt använda Romerska bågar istället för choklad, men det är väl bara att byta ut i receptet?

Mina chokladmousser har inte innehållit gelatin någon av dem. bara choklad, äggulor och grädde. Eventuellt vispad äggvita, men inte gelatin. de har blivit kanon ändå. Var noga med att röra chokladen och äggulorna tills smeten blir slät utan grynighet. :)
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
#1, det receptet jag hittade innehöll inga ägg heller. Bara grädde, choklad och kesella. Vad tror du om det?
Eller så gör man fluff. Snarlikt mousse och fast och fint att ha i tårta.
150-180 gram choklad (i ditt fall romerska bågar)
3 deciliter vispgrädde
Smält chokladen, värm grädden. Grädden får inte koka! Rör försiktigt ihop den smälta chokladen och grädden och kyl ner. När det är nerkylt vispa försiktigt med elvisp till önskad fasthet.

#2 Det fungerar säkert jättebra! Bara att prova!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Jag tipsar om samma sak som #3 fluff. Superlätt att göra och väldigt enkelt!