Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettkakor
Läst 1031 ggr
Frida
2011-09-08 18:20
0

Julbaksfunderingar

Jag står inför en rätt omfattande men rolig utmaning och behöver lite hjälp. Jag kan inte berätta så jättemycket om det hela utan har mest några frågor till er som jag hoppas ska kunna leda mig vidare.

• Vad för kryddor, ingredienser eller liknande förknippar ni med julen vad gäller bakverk?
  • Finns det något enskild eller kombination av ingredienser som för er är jul och inget annat? Alltså något ni inte tycker passar resten av året.
  • Om ni bara serverade ett enda bakverk på julafton (som ni bakat samma dag eller dagen innan), vad skulle det då vara?
  • Föredrar ni traditionella svenska "juliga" bakverk eller får det gärna vara nya "juliga" recept/bakverk?

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

vaanjja
2011-09-08 22:09
0

Vad skojigt med frågesport! ;)

1. Det är såklart peparkakskryddorna ingefära, kanel, kardemumma och nejlika. 100 % jul för mig. :)

2. Ingefära får allting att smaka jul i min mun :) Och apelsin-kanel kan också ge en känsla av jul, fast det gillar jag så mycket så det kan jag iofs äta när som helst.

3. Då skulle jag vilja göra en mjuk pepparkaka i långpanna, riktigt saftig och god.

4. Bara det är gott och man äter det på julen är det juligt :) Dock är det nog så att de äldsta recepten blir de bästa, eftersom de har provats och ändrats och förfinats genom åren för att uppnå bästa resultat.

vinteralvan
2011-09-09 08:52
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Saffran är ju väldigt juligt.

Suzi
2011-09-09 22:06
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En saffranscheesecake med pepparkaksbotten låter heeelt okej enligt mig, bara juliga smaker =)

hus-musen
2011-09-12 10:32
0
  • Vad för kryddor, ingredienser eller liknande förknippar ni med julen vad gäller bakverk?

Saffran, kardemumma, kanel, nejlikor och apelsin samt mandelmassa.

• Finns det något enskild eller kombination av ingredienser som för er är jul och inget annat? Alltså något ni inte tycker passar resten av året.

Lussekatter är ju rent jul för mig, och pepparkakor

• Om ni bara serverade ett enda bakverk på julafton (som ni bakat samma dag eller dagen innan), vad skulle det då vara?

Räknas knäck? Annars en mysig kanelkaka med apelsinglasyr eller pepparkakor.

• Föredrar ni traditionella svenska "juliga" bakverk eller får det gärna vara nya "juliga" recept/bakverk?

Egentligen så äter vi sällan riktiga bakverk till jul, föredrar skinka och annat gott på bordet. Men bjuds det på fika så spelar det ingen storre roll.

Qui dormit, non peccat