Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 5741 ggr
lottie350
0

Sugarpaste?

Halloj! Jag ska göra min egna bröllopstårta snart så jag har beställt hem sugarpaste. Jag har haft förpackningarna i kylen och ikväll ska jag göra en test tårta. Dock är sugarpasten väldigt hård just nu. Ska den vara rumsvarm när man ska arbeta med den?

En till fråga också är när jag ska kavla ut sugarpasten ska jag använda potatismjöl på bänken så att den inte fastnar (sugarpasten är vit)? Isf finns inte då risken att den ändera spricker eller blir som "elefanthud" för att den är för torr?

Suzi
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej :) jag har faktiskt aldrig arbetat med sugarpaste, men försöker mig på ett svar ändå =) Skulle kunna tänka mig att du kan ha sp´n rumstempererad för att den ska bli lättare att arbeta med. Jag skulle använt florsocker för att kavla ut, sp´n består ju av Socker, så det är ingen risk att den kan smaka något annat. (Dock har jag hört om folk som använt olja, men det kan dock ha varit när det gällde mmf…, kommer inte riktigt ihåg)
Hoppas du förstod något av mitt röriga inlägg, och förhoppningsvis får du svar av folk som kan mer än mig!  Lycka till!

Frida
2

Sugarpaste ska förvaras i rumstemperatur och den måste knådas smidig innan den går att kavla. Använd florsocker för att det inte ska fastna och flytta sugarpasten hela tiden. Om du bara ser till att flytta runt SPn madan du kavlar så räcker tunna lager med florsocker på underlaget så bygg inga högar med sockret. Kavla sedan SPn tills den är ungefär 5mm tjock och så att den är större än tårtan och skär bort överflödet när du lagt på locket.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

niloss
0

Om sp:n är hård kan man micra den några sekunder så blir den toksmidig o jobba med