Marsipanlock - Hur gör jag?
Jag har aldrig lyckats lägga på ett marsipanlock och fått det snyggt och slätt. Går det att få det snyggt utan ojämna kanter?
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Lättast är ju om du skär ut en cirkel i rätt storlek, och sen är det bara att lägga över tårtan :) Tycker inte det är särskilt krångligt bara man har koll på vart mitten är.
Qui dormit, non peccat

#1 Fast mitt problem är att jag får kanterna vågiga. Om man bara lägger dit marsipanen så blir ju kanterna vågiga. Jag vill ha kanterna släta och jämna. Ingen "kjol" på tårtan alltså.
Med Vänliga hälsningar

Jag menar att jag ska ha marsipanen att täcka hela tårtan, som på en prinsesstårta och inte bara på toppen. Kanske inte kallas marsianlock då?
Är det bara jag som har problem med det?
Med Vänliga hälsningar

Ja precis, det menar jag med! Frågade mamma, hon har samma problem säger hon.. men hon gör alltid ett för stort lock och skär inte till kanterna.
Qui dormit, non peccat
Det handlar inte alls om att ha för mycket Marsipan eller sp. Det är tekniken det handlar om.
Kavla ut en rundel som är större än tårtans totala diameter (den ska alltid vara större än tårtan, då är det enklare), kavla inte tunnare än 4-5mm.
Kavla gärna på potatismjöl så den inte fastnar. Florsocker smälter och klibbar bara fast.
Ta upp hela locket med händer/underarmar och lägg på tårtan.
Ta sedan och sträck ut locket samtidigt som du plattar till det på sidorna så det blir slätt. Svårt att förklara i ord. Kolla länken så är det lättare att förstå. (inte min blogg)
http://lindarunn.se/2009/september/att-tacka-en-tarta-med-sugarpaste-sp.html

Tack så mycket! Bra tips!
Nu känner jag mig säkrare!
Med Vänliga hälsningar

hmm lättare att rulla upp locket på en rund pinne, sen börjar man att "rulla " rulla på det från ena kanten, stryk tårtan med händerna.

Jag tyckte att marsipanlocket var så stelt och jobbigt så jag bestämmde mig för att skära ut en rundel som passade till toppen på tårtan. Vitt marsipanlock från Odense. Nästa gång ska jag köpa från ett konditori eller kavla själv. Kanterna garnerade jag med gräddspritsen och tårtan fick en regnbåge tvärs över. Snygg blev den faktiskt och den passade jättebra till min systers födelsedag!
Fyllde den med hallonmousse, blåbärsmousse och geléhallonfluff. Mums!
Gjorde en tårta till mig också (vi är tvillingar) och den fick fyllas med chokladmousse och körsbärsmousse samt körsbär i rom. Skitgod!!
Med Vänliga hälsningar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#9 Låter hur gott som helst ju! Bilder? 

Jag tror att min syster han knäppa bilder på tårtorna innan alla satte tänderna i dem. Lägger upp dem här när jag fått bilderna :)
Med Vänliga hälsningar