Lavendel?
Vart får man tag på lavendel?
Jag hade tänkt göra cupcakes med lavendel och choklad frosting (leilas recept) - men har ingen aning om vart man kan tänkas hitta det…?
Är det bara till att odla själv eller finns det att få tag på i vårat svea rike? 
Hakuna matata!

lavendelblommor, essens eller vad är du ute efter?
Qui dormit, non peccat

Jag brukar köpa torkad lavendel på hälsokostbutiken.
Favoritreceptet är Lavendelskorpor ur Annas Örtagård (av Anna Bergenström)
Lite som biscotti med haselnötter och bitar av mörk choklad. Mums!
Kan tänka mig att det är väldigt gott att kombinera lavendel och choklad i frosting också.
Det finns ingen olja eller liknande att använda? =) Blommor såg jag när jag väl började söka lite och det var ju inte så farligt dyrt i.af!
Hakuna matata!

Lavendel-olja finns bland såna eteriska oljor man använder i aromalampor och hudvård. Vissa märken ska man kunna använda även i mat, medans andra inte rekommenderas.
Jag vet inte vilket märke som är bäst, men en sån flaska på 10 ml kostar nog från 65kr och uppåt.
De torkade blommorna har annars mer smak och doft än man kan tro, vill du inte använda dem som strössel kanske det går att låta dem dra i alkohol eller någon vätska som ingår i receptet?
Det går utmärkt att göra te på dem iaf.

dra ur blommorna i alkohol, så får du en egen lavendelolja :P
Qui dormit, non peccat
Ja i receptet så står det att det ska vara torkade blommor, men jag tänkte mest för en slätare "smet" (fast de kanske blir så mjuka att de inte märks alls?) =)
Men ja, annars får väll vodkan åka fram om inte annat! 
Hakuna matata!

De är mjuka, redan i sin torra form, men ändå som gryn. Jag kan inte tänka mig att de blir helt omärkliga i en slät smet, men det ska ju vara muffins under frostingen och det borde fungera.