Varmluftsugn
Vi har nydligen fått tagit över min sambos föräldrars gamla spis, som har varmluftsugn. Detta är nytt för mig, har aldrig använt en sådan förut.
Frågan är nu vad man har en sådan till?
Hur använder man den?
Hur räknar man om graderna så det passar till varmluftsugn?
Påverkar varmluftsugnen ugntiden något?
Ge mig allt ni kan komma på, jag vill gärna använda denna funktion, för jag antar att den finns för att den ska vara bättre för någonting?
Man använder den som en helt vanlig ugn. :P
Man får dra ner gradantalet 10-15 grader och sen kör man på samma tid. Får hålla lite koll första gångerna bara. :)
Ahh, tack. Men vad finns det för fördelar/nackdelar med den? Dom borde väl ha gjort en annan variant utav en anledning? =/
#2 Vet faktiskt inte riktig, använder varmluftsugnar i skolan.
De värms upp ganska mycket fortare än vanliga ugnar (iaf dom vi använder oss av. Vet inte hur det är med de mindre)
Vad jag vet så cirkulerar värmen på ett helt annat sätt och det ska inte spela någon roll vart i ugnen plåten står eller om man har flera (det ska bli samma resultat ändå).
Hakuna matata!
Har precis inhandlat en varmlufts ugn. Fördelarna som säljaren förklarade det är: Man kan ex baka 2 plåtar samtidigt då värmen fördelas jämnt över båda plåtarna.Tar kortare tid .Likaså med gratänger etc..
Bakade lussekatter i ugnen härom dagen och man ska absolut ha lägre värme än det står i receptet annars funkade den kanon.
#5 Ja, ca 10-15 grader lägre.
Nu tror jag att jag börjar fatt vad man ska ha den till =P Måste prova den snart, måste vara bra att ha till jul =)