Fyllningstips...
Hej!
Vilken bra sida, väldigt lätt att fastna..kommer nog bli många timmar framöver..
Alla verkar så duktiga, själv är jag rätt så nybörjare på det här med tårtbakning, så tänkte be om lite tips inför mitt kommande tårtbak då jag ska göra två st..
På den ena tänkte jag ha hallonmousse och sen kanske ngt med choklad, typ geisha kanske…
Den andra tårtan har jag inte bestämt än, den ska vara gluten, laktos och nötfri, någon som har något bra och gott tips?
tror ni det passar med ljus botten till den första?

Välkommen hit :) Ljus botten till den första låter bra :)
Glutenfritt kan du göra genom att bara ha potatismjöl i bottnen. Alltså byta ut vetemjölet mot potatismjöl. Laktosfritt finns det ju bra grejer i affärn. Jag skulle välja frukt o bär varianter på fyllningarna. Då finns det ingen risk att det är nötter eller mjölk som det är i tex choklad o vanilj o sånt.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
tack..:) du verkar väldigt duktig, var inne och kolla på dina tårtor, verkligen jättefina…
tror du det funkar med hallon och svartvinbär ihop? är mousse att föredra på båda lager eller vad skulle föreslå?
om man gör en tårta med after8 och päron, är det godast med mörk eller ljus botten då?, har du provat båda?

Tack så mycket :)
Hallon och svartvinbär funkar säkert jättebra om man gillar hallon. I don't ;)
Med päron och A8 tycker jag det är godast med chokladbotten. Men det är ju en smaksak. Båda funkar.
Does it become a walk?
/Ida
jag gjorde en gluten och laktosfri tårta för inte så länge sen, jag hade ljusa bottnar och fyllde med hallon och chokladmousse och så spacklade jag den med ganache och täckt emed Marsipan (men med sugarpaste istället blir den nötfri).
Har recepten i min blogg, det är den svarta tårtan som det står ramones på.
Min blogg Moster Bakar med recept och bilder på det jag bakar hemma och på konditorilektionerna.

#4 Vad använde du för choklad då? Vanlig choklad innehåller ju ofta mjölk.
Does it become a walk?
/Ida
Mörk choklad. ;) Den kan oftast innehålla spår av mjölk men det är inte så vanligt att laktosintolleranta är så känsliga (men man ska ju självklart höra sig för med den som ska äta det), det kan vara värre om det är mjölkprotein man inte tål.
Min blogg Moster Bakar med recept och bilder på det jag bakar hemma och på konditorilektionerna.

Ah.. ja det gäller att man vet att det inte är helmjölk man är allergisk mot. Chokladkräm på laktosfri grädde är gott annars :)
Does it become a walk?
/Ida