Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettrecept
Läst 3665 ggr
krimskrams
2010-11-09 05:14
0

Blåbärspaj

Är det någon som har tips på ett riktigt gott recept på blåbärspaj? Tungan ute

Får gärna vara någon lite speciell variant och inte den gamla klassiska!

Hemulen
2010-11-09 14:58
0

den här är helt fantastisk: leila lindholms blåbärspaj

Bergspuman
2010-11-09 21:26
0

Jag tipsar om min egen, som mina bröder bara brukar sucka över: SYRRANS PAJ!!!

Jag gör inte en pajdeg. Jag gör en smuldeg. Smuldegen brukar jag dubbla receptet på. Jag har inte enbart vetemjöl i degen, jag blandar ut den med fiberhavregryn. Har även i lite extra potatismjöl i fyllningen så att bären inte ska safta sig.

Ibland gör jag också så att jag inte blandar ut smuldegen så noggrant, utan att det blir någon smörklick här och var som åker med i formen.

En gång när jag hade lite bråttom, skulle baka en paj och ta med till en middag hemma hos en kollega, gjorde jag just så.

Det stönades åtskilligt av mina kollegor sedan. En av dem deklarerade (hon är norska från början) att det var den absolut godaste paj hon någonsin ätit i Sverige.

Använder ingen vaniljsås, grädde eller glass till utan jag serverar den med vaniljvisp, i mitt tycke det allra godaste.

mosterbakar
2010-11-12 17:41
0

Blåbärspaj med citronkräm kan kanske vara något? Syrligt och fräsht om man gillar sånt. Annars kan jag tipsa om att en vanlig blåbärssmulpaj  blir väldigt god om man använder hallon/blåbär mix istället för bara blåbär men man brukar få öka på sockret lite eftersom hallonen är surare.

Blåbärspaj med citronkräm.

Börja med en mördegsbotten.

100g socker

200g mjukt smör

300g mjöl

1ägg

1 äggula

Blanda smör och Socker till det är helt blandat. Blanda i mjölet (lättast med händerna tycker jag. När det är en smulig massa har du i ägget och gulan och blandar ihop. Ju mindre du blandar efter att du tillsatt mjölet ju mörare/frasigare kommer skalet att bli. Forma den kladdiga degen till en boll, platta till, plasta in och låt vila i kylen minst en timme (den håller sig en vecka i kylen och en månad i frysen så man kan göra den långt i förväg om man vill)

Sätt ugnen på 225. Kavla ut mördegen och täck en pajform som är 25-26cm i diameter. Nagga med en gaffel och kläm fast en remsa med folie runt kanten så halkar inte degen ner lika lätt.

Grädda 5-10min till den börjat få en gyllene färg. Låt svalna på galler.

Fyllning:

2 ägg

1dl strösocker

4msk pressad citron

1msk rivet citronskal

4msk smält, avsvalnat smör

en liten nypa salt

ev lite gul karamellfärg

3msk vinbärsgelé (eller gele du gjort själv av saft och gelatinblad)

4-5dl blåbär färska eller tinade

Vispa ägg, Socker, citronsaft och skal. Rör i smör och salt och ev färg. Fyll formen och grädda i 200 grader i ca 25 min tills fyllningen känns fast. Låt svalna

Lägg bären i en ring runt kanten. Smält gelén på svag värme och pensla den över bären.

Garnera ev med rivet citronskal. Servera med grädde, vaniljvisp (jag har recept på hemgjord i bloggen) eller vaniljglass.

Min blogg Moster Bakar med recept och bilder på det jag bakar hemma och på konditorilektionerna.