Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 3754 ggr
Colt
0

Flowerpaste - Nybörjarfråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För några dagar sedan fick jag hem mina första paket med flowerpaste och har provat på att göra lite rosor osv. Men så har jag en nybörjar fråga.
Eftersom jag inte är så snabb än så hinner mina rosdelar nästan stelna innan jag fått ihop alla delarna och så får jag svårt att hålla ihop den.  Finns det någonting man kan göra så att den lixom mjuknar igen utan att klämma sönder delarna?  fukta den eller någonting?  Eller är det bara lim som gäller?

Tacksam för svar!

Elshira
0

Det borde ju fungera ett pensla med lite vatten eller något? Jag vet dock inte då jag aldrig hållit på med det själv.

Men annars kan man ju göra lite kristyr att limma med?

Hakuna matata!

Flamman1
0

Jag har ingen aning om det men jag skulle tro att det är som #1 säger

Försök att aldrig ge upp hur svårt allt än är

mihla
0

Det finns ätbart lim som man kan använda, brukar funka bra..:)

Lilas
0

Hejsan!

Flowerpaste torkar väldigt fort för att man ska kunna göra tunna och vackra små konstverk utan att dom tappar formen.

Det fungerar väldigt bra att limma med kristyr, men är det bara små delar som ska fästas ihop så går det även bra med vatten. Man ska då bara fukta lite försiktigt med t.ex en pensel.

Ätbart lim finns att köpa via nätet om man vill, och även det är ju så klart bra, men vatten är ju billigareGlad

Medans du jobbar med pastan så ha bara den lilla delen pasta som du jobbar med för stunden framme, och förvara resten i en plastpåse under tiden. Ta fram mer pasta för varv som du behöver den och se till att påsen är tillsluten och att så lite luft som möjligt är i den.

Om du täcker de delar som du är klar med, med plastfolie så torkar dom inte lika snabbt.

Ska du göra lite större saker som inte behöver torka så fort kan du använda sockerpasta (som du enkelt kan göra själv). Den är inte riktigt lika luftkänslig, men även den bör behandlas som flowerpaste.

Hoppas jag har varit till någon hjälp.

Lycka tillGlad

Colt
0
#4 Tack för tipsen! :)