Marängsmörkräm
Har läst nu på flera tårtsidor om att många använder Marängsmörkräm…men jag hittar inget recept, snälla nån som vet hur man gör.
Tack på förhand.
Det här receptet fick vi i skolan (utbildar mig till konditor). En matsked starkt kaffe eller lite kaffe- eller kakao-likör är gott att blanda i chokladen, det lyfter smaken. Men man kan också utesluta chokladen och smaksätta med något annat.
Marängsmörkräm med choklad
40g vatten
150g socker
30g glukos (motverkar att sockret kristalliseras men kan uteslutas)
90g äggvita (4 stora eller 5 små ägg)
400g smör, rumstemp
20g vaniljsocker
mörk choklad efter smak (vi fick tyvärr aldrig något mått på hur mycket som användes, bara en bunke smält choklad…) Jag får återkomma om förslag på mängd men ca 300-400g beroende på hur starkt man vill ha…
Koka vatten Socker och glukos till 121 grader. Vispa inte, låt det koka ifred!
Börja vispa äggvitorna när sockerlagen är 110 grader (lite sakta först och sen full fart). Det är lättast att vispa i en blandare men elvisp funkar det med.
Häll i sockerlagen i äggvitorna under snabb vispning.
Fortsätt vispa till det kallnat.
Vispa smör och vaniljsocker vitt.
Smält chokladen och låt den svalna lite, annars smälter smöret.
Vänd ihop marängen med smöret och vänd sen ner chokladen (eller annan smaksättning).
Låt smörkrämen stå kallt och stelna innan du spritsar den elle brer den på tex biskvier (som vi använde den till)
Det finns säkert fler recept om du söker i forumet.
Min blogg Moster Bakar med recept och bilder på det jag bakar hemma och på konditorilektionerna.

Receptet finns som artikel här på BiF. SMBC kan du söka på.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida