Bra fyllning?
Jag ska baka en tårta till min sambo som fyller år nästa helg. Han ÄLSKAR romerska bågar så hade tänkt göra en mousse på det och sen antingen ha apelsin mousse eller citronfromage. Kan det funka ihop eller blir det "äckligt"?:P Eller är det någon som har ett bättre förslag?
Tänkte även ge mig på att göra egen sugarpaste och undrar vad som passar bäst (i smakväg) att spackla med?
Räcker det med två lager eller behöver man ha fler? Han är glutenallergiker så om nån har något bra recept på glutenfri tårtbotten tas det tacksamt imot:) Många frågor i samma här men hoppas ni förstår vad jag menar;)
apelsinmousse tror jag är gott som kamplement till apelsinsmaken i de romerska bågarna. Tex jordgubbsmousse tror jag också skulle funka.
Jag brukar använda mig av chokladganache under sugarpasten. 1 del kokande mellangrädde hälls över 2 delar hackad choklad (ta lite mindre om du använder mörk choklad). När det är blandat får det stå i några timmar i rumstemp och "sätta" sig innan man täcker tårtan med det. Man kan också använda smörkräm, antingen vanlig eller marängsmörkräm. Använder man tex grädde, glasskräm, fluff eller mousse att spackla med måste man pensla insidan av locket med fett för att den inte ska smälta. Vad du ska använda att spackla just den här tårtan med vet jag inte, jag är så insnöad på att använda ganache… ;)
Jag ska snart göra en glutenfri tårta och tänkte använda det vanliga receptet men byta ut vetemjölet mot glutenfri mjölmix. Jag gjorde cupcakes med lailas mjölmix (gul) tidigare i veckan och det funkade jättebra, man märkte ingen skillnad alls tyckte jag.
Det receptet jag brukar använda är det som står på potatismjölspaketet.
5ägg
3dl socker
1,5dl vetemjöl (glutenfri mjölmix)
1,5dl potatismjöl
3tsk bakpulver
(jag brukar ha i ett par teskedar vaniljsocker också)
Vispa ägg och Socker länge till det är fluffigt, vitt och tjockt.
Sikta i resten av ingredienserna och vänd ner det.
Häll upp i en smord form ca23-25cm i diameter (gärna med krage*) och grädda i 175 grader, på nedersta falsen, i ca 40min. När kakan inte dallrar om du puttar försiktigt på formen är den klar.
*Krage är att sätta en bit bakplåtspapper runt insidan av kanten på den smorda formen så att det sticker upp en bit ovanför. Det skyddar från att det rinner över och hjälper kakan att resa sig, det gör det också lättare att lossa den från formen sen. Jag vet inte om det behövs egentligen men jag brukar alltid smörja insidan av bakplåtspappret också.
Min blogg Moster Bakar med recept och bilder på det jag bakar hemma och på konditorilektionerna.

Tack för svaret! Det ska bli riktigt spännande att se hur dom här tårtorna blir;) Men alla är ju nybörjare någon gång!;)

Du kan göra ovanstående recept på enbart potatismjöl oxå om du inte har eller vill köpa mjölmixen.
Ska du ha apelsinchoklad och apelsin som fyllning skulle jag göra en marängsmörkräm eller bara grädde under SPn..
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Jag hittade ett recept på glutenfri botten och den blev jättebra! Ingen märkte ens att den var glutenfri;)
Jag hade romerska bågarfluff och citronfomage och marängsmörkräm. Den vart rejält populär!;)