Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettercupcakesmuffins
Läst 3250 ggr
lolla87
2010-08-26 00:29
0

frysa in?

hejsan, tryckte mig in på denna sida och fastnade så nu har jag börjat baka! Skrattande så min fråga är. hur fungerar det att frysa in bakverken? tänkte på cupcakes…om man har marsipan/sp/ fp på dessa?

mosterbakar
2010-08-26 00:50
0

När cupcaken tinar gör kondensen att SPn smälter tyvärr. Jag har gjort det med ballinas (som tål fukt bättre än de andra märkena) och den överlevde nätt och jämt.  Hade det varit något av de andra märkena hade nog SPn mer eller mindre runnit av men Cupcaken var bucklig och rätt ful när det tinat så det rekomenderas inte.

Det bästa brukar vara att fysa botten för sig lindad i folie med plastpåse runt och frostingen för sig (om man har frosting som tål att frysas, tex smörkräm) i en lufttät burk och sen tina frostingen i kyl över natten och vispa upp/ihop den om det behövs och botten i rumstemp ett par timmar. Men det finns förstås nästan lika många sätt att frysa/tina sina bakverk som det finns bakare, det här är så jag gör.

Min blogg Moster Bakar med recept och bilder på det jag bakar hemma och på konditorilektionerna.