Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettrecept
Läst 3258 ggr
Migoff
0

Sugarpaste

Är det någon som har ett bra recept på hur man gör SP?

Jennifersthlm
0

finns här på sajten någonstans. Leta lite så hittar du den nog

lillwistrand
0

1msk gelatinpulver

4msk kallt vatten

1msk matolja

1 ½dl vitbaksirap

ca 15dl florsocker

lägg gelatin pulvret i vattnet i vatten bad ovanför en kastrull med sjudande vatten. när gelatinet löst sig helt i vattnet.

lägg i oljan och sirapen.

häll upp florsockret i en skål och häll i vätskeblandningen. blanda sedan för hand eller i hushållsmaskin (ej elvisp!)

när blandningen är någorlunda fast och inte för kladdig, ta upp den och knåda tills den är slät. tillsätt mer florsocker om det behövs men använd så lite som möjligt!!

vira in degen i plastfolie och förvara mörkt i lufttät burk. låt vila någon dag.

det receptet har jag använt en gång! men jag lyckades inte få till det med kavlingen å så! hade nog kanske i för mycket florsocker..:/

Migoff
0

#2 tack så mycket :) Men vad är gelantinet till för?

BeccaL
0

#3 Det receptet på sugerpaste som jag har är heeelt annorlunda änn det där xD Kan försöka leta upp det satt nu ser vilken skillnad det är.

Now stay with me cause I'm quite quick 5 6 7 8 :) 

lillwistrand
0

för att få det stadigt!;)

tildabelle
0

Detta är inte mitt recept, kopierade det rakt av från nån annan tråd här på bakverk.ifokus: (obs! har inte ens hunnit prova det själv)

1msk gelatinpulver

4 msk kallt vatten

30g kokosfett

1,5 dl vit baksirap.

1,6-2pkt florsocker.

Smält gelatinet i vattnet ovanför vattenbad.
Blanda ner kokosfettet och låt det smälta ihop.
Tillsätt sirapen under omrörning.

Häll över alltsammans i en skål/bunke.
Tillsätt lite florsocker åt gången.
Du kan använda händerna eller en hushållsassistent men absolut INTE elvisp,
den klarar inte av det och kommer att gå sönder.
Blanda i florsocker tills degen är fast men fortfarande ganska klibbig.
Plasta in massan noggrannt, så det blir helt lufttätt. Förvara mörkt och i rumstemperatur.

Jag brukar göra den drygt 2 dygn i förväg, så den får ligga och dra sig.
Den suger åt sig ganska mycket av det klibbiga på den tiden.

/Alexandra

Jennifersthlm
0

japp. har använt samma som ovan. #6 altså. funkar kanoners, helt annan smak än den man köper men helt okey…

Lätt oxå om man inte hinner åka och handla sp…

Migoff
0

Okey, tack för svaren :) Får testa de någon gång ;)

Amm0
0

Jag lånar tråden och frågar er om man MÅSTE ha vit sirap? det funkar inte med ljus?

Jennifersthlm
0

ingen aning faktsisk… testa och skriv

Amm0
0

Nää, vill vara säker ;) Testa du! Oskyldig

lallemum
0

Jag skulle nog säga nej. SPn ska ju vara kritvit, och ljus sirap har färg som antagligen avspeglas på slutresultatet. Jag har inte testat, men skulle alltså inte göra det. Speciellt inte om jag ville använda just vit SP. Färgar man kanske det kan vara svårt att få rätt nyans också?

Amm0
0

#12 Ja men preciis, så måste det vara! Tack för det svaret. Då får det bli vit sirap :)