Tårthjälp!?
Jag ska bara 3 vackra tårtor till ett 30-års kalas med havstema och tänkte be om lite tips och råd.
Jag bakar bottnar idag och ska göra dekoration och fyllning imorgon.
Dessa punkter går inte att ändra:
Jag ska göra 3 st runda tårtor á 30 cm eftersom allt jag har hemma är klassiska springformar.
Det kommer vara 2 bottnar av en underbar chokladkaka i varje tårta. (Bakas just nu.)
Tårtorna måste hålla i 36 timmar eftersom jag ska göra dem i förväg och sedan resa med dem till festen.
Ingredienserna måste gå att köpa på en vanlig matvarubutik.
Dessa punkter är mer flexibla:
- Emellan de två bottnarna tänkte jag mig hallonmousse som jag gör från färdigt pulver.
- Kanske även passerade hallon för att intensifiera hallonsmaken?
- Vet inte vad som är bäst att ha på utsidan.
Jag vill gärna ha något med mycket vaniljdoft och smak eftersom personen som fyller år ÄLSKAR vanilj.
Jag vill inte ha något alltför sött eftersom chokladsmaken är ganska dominant och kommer förmodligen balanseras bra av en lätt syrlig hallonmousse på insidan.
Mina funderingar:
Vad ska jag ha på utsidan?
(Recept på passande frosing, icing osv.. vore toppen)Tror ni det fungerar med hallonmousse på insidan?
Hur ska jag dekorera tårtan?
Vad tror ni om något sånt här: http://lotta.hellstrom.st/blog/?p=182
Eller är den för enkel för ett 30års kalas?
Det finns heller ingen vanilj i denna…
Kanske är bättre att göra hallonmousse själv? Men oxå dyrare och mer tidskrävande..

Hur lång resväg har du? Alltså hur länge kommer de vara utanför kylskåp?
Vill du ha täckt eller typ gräddtårta?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Hm.. ser nu att det är ett par dagar sen du skrev.. hur gick det?
Does it become a walk?
/Ida
hihi.. Tack ändå! :-)
Tårtan blev bra.. Chokladbottnarna blev lite för tjocka och jag hade lite för lite fyllning i dom men de gjorde inget. :-)
- Hade passerade hallon och hallonmousse från pulver innuti.
- På toppen kesella-smörkräm med vanilj och lime.
- Utanpå alltihopa blev de grädde med vaniljessens och sen tröck jag på massor med riven vit choklad med limesmak.
- Sen dekorerade jag med färska hallon och hallonsås från tub.

Det låter som det blev kalasbra ;)
Does it become a walk?
/Ida