behöver lite tips till tårtan!
ja! på söndag ska min första tårta vara klar!
hallon och vitchoklad mousse ska vara i mellan! tårtbotten är klar!
funderar på en grej! har gjort 2st bottnat och den ena blev insjunken i mitten så den är nerskuren så den är någorlunda plan! och den andra blev jätte fin kanske 5-7cm hög, tycker den e lite för låg. så funderar på om man kan ha den lilla som botten och sen dela den andra på två så det blir 3 lager! om ni förstår:P
funderar på att göra moussen i morgon och sen lägga ihop den på lördag.
ska använda SP för första gången! ska ha den vit och sen kanske färga det som blir över och garnera typ rosor på :)
något bra recept på smörkräm eller hur man annars kan göra så inte SP svettas sen?
tack för svar!

Har du en botten som är 5-7 cm så lovar jag att det kommer räcka till när du lägger i fyllningarna oxå.
Vad har du för SP? Finns recept på marängsmörkräm här på sajten. Leta bland artiklarna. Men har du Ballinas SP behöver du inte ha smörkräm, då går det bra med grädde. Alternativet om du inte vill ha smörkräm är att pensla locket med olja eller smält/flytande margarin/smör innan du lägger på det. Så skyddar fettet från fukten.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
jag tycker inte tårtbotten ser ut att gå att dela på 3 lager utan att den går sönder…..
har gjort egen SP.. går de med solros olja?
såg i en liten tidning att man skulle göra en rand längst ut på lagrerna innan man lägger på smeterna för att de inte skulle rinna ut eller komma i kontakt med SP..

En botten ska inte vara mer än max lite drygt en cm. Annars blir det för mycket botten. Men det är svårt att avgöra när man inte vet hur den ser ut :)
Visst kan du fodra med solrosolja.
Den där randen tjänar du bara på om du använder smörkräm. Har du grädde så är den lika "illa" som fyllningarna i sig.
Does it become a walk?
/Ida
okej! ja jag insåg nu när jag kollade på botten att den skulle räcka!:P och det gör den med råge! fick byta tårtkupa för att den skulle få platts på höjden!;)
har en sista fråga!
nu har jag lagt i alla fyllningar och lagt en smörkrämsrand som skydd för att SPn inte ska komma i kontakt med dom! sprittsade på så att det blev jämnt mellan lagrerna, typ spacklat igen skårorna, om du förstår!
kommer SPn att svettas trotts att den nu bara kommer i kontakt med själva kakan och smörkrämen så att jag måste fodra hela tårtan med smörkräm??
en till fråga förresten! kan jag dekorera utanpå SPn med grädde? går grädden att färga med pasta färger? före eller efter man vispar?
tack för alla dina bra svar!!!:D

Näe, SP svettas inte i kontakt med kakan. Däremot blir det rätt knöligt om man har sp direkt på utan spackel.
Det är väl inte att rekommendera att dekorera med grädde. Grädde är fuktigt, fukt smälter Socker, SP består av nästan bara Socker. ;)
Grädde går bra att färga med pastafärg. Före vispning är nog enklast.. eller under vispning är nog bäst :)
Does it become a walk?
/Ida
tackar!!:D