Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettkakor
Läst 1852 ggr
esthibett
0

guldbakelser

I senaste Buffé hittade jag det här receptet. Tror i att man kan göra dessa bakelser dagen innan och förvara i kylen, eller tror ni att de blir sega och blöta och tråkiga då? Borde väl vara som en vanlig paj som går bra att äta dagen efter?

PAJDEG
100 g smör
3 dl vetemjöl
1 1/2 msk vatten

FYLLNING OCH SÅS
100 g mandelmassa
75 g smör
1 dl vetemjöl
2 msk socker
1/2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk bakpulver
2 1/2 dl kesella vanilj
1 ägg
500 g hjortron (2 paket frysta, tinade)
1 msk florsocker
vispgrädde till servering
Guldbakelser, modern landskapsrätt från Ångermanland

Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
1. Pajdeg: Skär smöret i tärningar och nyp ihop med mjölet. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Dela degen i 14 bitar och tryck ut i små aluminiumformar. Ställ formarna i kylen ca 30 minuter.
2. Fyllning: Riv mandelmassan grovt. Smält smöret i en kastrull. Rör ner mjöl, Socker, vaniljsocker, bakpulver och mandelmassa. Fördela smeten jämnt i formarna.
3. Sätt ugnen på 175°C.
4. Värm kesella och ägg i en kastrull och tillsätt 250 g hjortron (låt dem rinna av om de varit frysta). Toppa formarna med detta.
5. Ställ formarna på en plåt och grädda mitt i ugnen ca 40 minuter. Låt bakelserna svalna.
6. Sås: Passera 125 g hjortron (1/2 paket) genom en finmaskig sil. Blanda med florsocker.
7. Garnera bakelserna med resten av hjortronen och servera med såsen. Lite vispad grädde och ett citronmelissblad skänker extra glans till denna guldbakelse.