Öppna 50-tals kafé?
Okej… en lång fråga… Men jag behöver verkligen lite tankar om positivt och negativt.
Ska jag utbilda mig till konditor och starta ett 50-tals kafé i Uppsala?
Lite bakgrund till min fråga och info om mig…
När jag gick på högstadiet och det började bli dags att välja gymnasium kom någon konditori/bageri linje och hälsade på och pratade om sin utbildning. Jag kände genast att DET HÄR vill jag göra! Men jag insåg att eftersom jag redan var överviktig och en riktig sockerråtta skulle jag inte ens hinna bli klar med utbildningen förrän jag var så tjock att jag inte kunde ta mig ur sängen. Alltså sökte jag en datalinje istället.
Jag gick ett år på den utbildningen och hoppade sen av. Så gick jag komvux barnskötarutbildning och kom under tiden på att jag ville bli psykolog och helst då med inriktning på barn. (Efter att ha läst en hel del Torey Hayden =P) Men psykologprogrammet har väldigt väldigt höga intagningspoäng. Så för att komma in måste jag läsa in resten av gymnasiet och få MVG på alla kurser plus läsa upp alla kurser jag inte fick MVG i (dvs så gott som alla). Jag har kämpat med att läsa in ett tag nu och det börjar gå tungt.
Ett annat intresse förutom, bakning, datorer och att hjälpa människor är 50-talet…
Jag fick en idé om att starta ett 50-tals fik för några veckor sen och nu kan jag inte få idén ur huvudet. Inte ett med stringhyllor och murrigt, tråkigt svenskt 50-tal. Sånna fik verkar det redan finnas flera i Sverige. Nej, jag vill starta ett i riktig amerikansk 50's diner stil. Rutigt golv, jukebox, röda soffor, krom, neon (ser ni det framför er än?) Och servera pastelliga cupcakes med namn och inspiration från 50-tals kändisar, cookies, pies, brownies… En blandning av Stepford wives och Grease. =)
Culinar i Stockholm har en konditori/bageri utbildning som är 2 terminer lång. Och nu har har lärt mig att hantera min inneboende sockerråtta så jag tror jag kan gå utbildningen utan att riskera min hälsa.
Men är det inte väldigt riskfyllt att starta eget? Vore ju inte så kul att lägga ner en massa jobb och passion och sen gå i konkurs och få starta om på noll igen.
Min blogg Moster Bakar med recept och bilder på det jag bakar hemma och på konditorilektionerna.
Gud va kul det va att läsa!
Skulle kunna va jag som skrev det :)
Det är min största dröm att öppna ett 50tals Café amerikanskt :D..
Jag tycker du ska köra stenhårt på det!
SÅ kan jag söka jobb där sedan bor själv utanför Uppsala och tanken har slagit mej många gången.
Det som hindrar mej är allt pappersarbete :P
hatar sånt….
så kör på…
kramar
Ta till vara på alla nära och kära du vet aldrig när dom lämnar denna jord <3
http://pysselgummsan.blogg.se/

Ni kanske ska träffas o se om ni trivs ihop o starta tillsammans ;)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Kanske det. :)
Hittils har ingen jag pratat med varit negativ. Är det bara jag som tycker det känns riskabelt att starta eget?
Min blogg Moster Bakar med recept och bilder på det jag bakar hemma och på konditorilektionerna.

Det är alltid en risk.. Men Uppsala är en stor stad och fika är poppis där vill jag minnas sen jag bodde där själv. Vet inte hur utbudet ser ut numera.. kolla läget lite :) Vad finns? Vart kan du få tag i lokal?.. för sånt är ju avgörande oxå.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
det är en av sakerna som ger mig hopp om att det kan funka. Om man satsar på studenterna så borde man få en kundkrets, det är nog dom som fikar allra mest.
Ja, jag tänkte börja utbildningen i höst och hålla ett öga på lokaler under tiden.

Börja med att gå utbildningen, skapa under tiden kontakter, kolla upp lokaler, info om starta eget etc.
Låter som en härlig idé! =)
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Det är en dröm jag också har… Det, glassbar och liten chokladbutik! Haha.
Tycker du ska köra hårt! Låter toppen!