Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 4106 ggr
MeAmethyst
0

Kladdig Sugarpaste

Jag gjorde sugarpaste häromdagen och nu när jag ska använda den tycker jag att den är alldeles för kladdig. Jag vet att den är känslig för värme, men den bli kletig lite väl fort.

Kan jag knåda in mer florsocker och hoppas att den blir bättre?

Receptet jag använde

½ msk gelatin
2 msk vatten
15 g cocosfett
60 ml vit baksirap
450 g florsocker

Hoppas någon har något bra svar.

// Lina

Solaika
0

Nu kommer svar väldigt sent. Men ja, jag hade testat att knåda in mer florsocker.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Kottikott
0

Hur gör man sockerpasta? blandar man bara ihop ingridienserna, eller är det jättekrångligt?

Jag fyller 20 på lördag och helgen efter har jag bjudit hem lite folk, tänkte göra en tårta tills dess och eftersom jag inte gillar Marsipan så tyckte jag sockerpasta lät mycket bättre. Men jag har ALRDIG gjort en tårta förut..:P bakar bara småsaker annars..:P

tildabelle
0

Jag använder detta recept:

SP-
9 1/2 dl florsocker
1/2 dl vit baksirap
2 msk kokosfett
3 msk vatten
1/2 msk gelatinpulver

Jag tycker att det är bra, men skulle jag uppleva det kladdigt så skulle jag bara ha i mera florsocker =)

Det är inte svårt att göra SP. gelatinpulvret ska lösas i vattnet och kokosfettet ska smältas. Sen är det bara att röra ihop allt =)

/Alexandra

dragonfire
0

Annars kan man även göra marshmallowfondant, som också är ett alternativ till Marsipan. Det är väldigt enkelt att göra själv, bara marshmallows, vatten och florsocker, och lite fett att smörja bunken med, för det är ganska kladdigt. Smakar som marshmallows när den är klar och är lite mer "elastisk" än sugarpaste. Passar bra att täcka tårtor mer och göra enklare dekorationer. Tycker dock att den är lite mer svårarbetat än sp om man ska göra mer avancerade dekorationer. Största fördelen är dock att den inte behöver fodras som Marsipan och sugarpaste före man lägger den över tårtan!

Oriel
0

Jag köper alltid min sp, skulle vara kul att testa att göra egen :)

-' Rebecca Johansson