Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettkakor
Läst 5590 ggr
Mmia
0

Vänskapskaka sökes

Finns det någon som har recept på en "vänskapskaka" typ sockerkaka som man "matar" i 10 dagar innan man gräddar den till en sorts sockerkaka.

Fick för många år sen en smet som kallades "vänskapskaka" men hur gör man själva grundsmeten alltså början.

Någon som vet Glad

[Norum]
0

Är det "Herman" du menar eller finns det fler varianter?

[Norum]
0

Denna har jag…. Vet inte om det är rätt..?

Starta en ny Herman

Saknar du Herman och vill börja på nytt med en egen?

Det är samma deg som dag 5 i receptet, den börjar man med, gör den så har du en startdeg.

Dag 1-4            ska den bara röras.

Dag 5               Mata Herman med: 2,5 dl strö  2,5 dl vete  2,5 dl mjölk

Dag 6-9            rör morgon och kväll.

Dag 10             Mata honom ännu en gång…

Ge bort 3 delar behåll en själv.

Dag 11              Hermans sista måltid…..  Se receptet!

Mmia
0

Japp precis, det är Herman jag sökte men trodde det fanns olika namn därför skrev jag bara vänskapskaka.

Tack för hjälpen Skrattande

[Norum]
0

Lycka till! Det är HUR länge som helst sen jag gjorde en sån.. Kanske dags igen? Hmmm..

april4
0

#2 men surnar inte mjölken?

[Norum]
0

Nej, inget som surnar. Fast den luktar massor med jäst! :-)  Det blir en konstig lukt om jag inte minns helt fel men den blir helt suveränt god. Har du aldrig testat så borde du göra det.. Du ångrar dig inte, det kan jag lova dig. :-)

AnneN
0

Ska den stå i rumstemp eller i kyl?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Norum]
0

Den ska stå framme med en handduk över sig.. Ser äckligt ut, luktar lite knepigt och är helt underbar! *lovar*

Här kommer fortsättningen. Alltså när man redan har den första degklicken. Kopierar direkt från receptet så det ser lite märkligt ut..

Här får du en Herman! Första dagen kan han uppträda lite konstigt, te x hoppa ur bunken. Men om du sköter om honom rätt så blir han snäll och GOD!

OBS! Ha inte Herman i kylen. Där trivs han inte!

Gör så här:

1:a dagen:    Häll Herman i en stor skål och täck honom med  en bakduk.

INTE i kylskåpet! Rör om honom på kvällen.

2:a dagen:   Rör om honom morgon och kväll

3:e dagen:               ---- " ----

4:e dagen:    Herman är hungrig! Mata honom med:

2,5 dl socker

2,5 dl mjöl

2,5 dl mjölk

5:e dagen:     Rör om morgon och kväll.

6:e dagen:       -----"------

7:e dagen:      Ge honom samma näring som dag 4.

Dela honom därefter i 4 delar varav du ger 3 till dina vänner.  

( 1 del är ca 2,5 dl ) Glöm ej skötselråden!

Dag 8:        Hermans sista måltid…..

150 gr smält smör                           2,5 dl socker

3 ägg                                              1 tsk salt

2 tsk bakpulver                               4 dl vetemjöl

2 tsk kanel                                        
200 gr russin eller nötter

Häll Herman i en smord form och grädda i nedre delen i 1 timma.     175 *

Låt Herman svalna och därefter njuter du av honom!

Tina-A
0

Alltså, det som man ger bort dag 7.. Ska det börja om från dag 1 hos vännen?

Kommer inte viss deg då bli kvar och "aldrig" gräddas utan bara flyttas runt vecka, efter vecka, efter vecka? Det måste ju bli väldigt dåligt efter ett tag…

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Norum]
0

Det man ger bort ska ju röras varje dag innan han matas igen dag 4.. Så man startar rörningen dag 1, helt rätt.

Klick 1 bakas ju så att säga in den degen allteftersom den växer, så det blir aldrig någon gammal deg. Jag tycker den är suveränt god!

Tina-A
0

Den här kakan låter ju så freaky att man bara måste testa.. Flört

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Mmia
0

Kanske en sockerkasvariant på "surdegsbröd" Flört

Jag har själv inte gjort den på många år då jag inte har haft stratdegen men nu har jag börjat så snart blir det kaka som ska smakas Skrattande

[Norum]
0

Ni som provar den för första gången, tala om sen vad ni tyckte om den. :-)

Liss
0

#2 Vad menar du med strö då:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

tezzie
0

Det svåra måste ju vara att få sina vänner lika entusiastiska och fortsätta med sin herman!

*** Kärleken övervinner allt ***

[Norum]
0

*14 Strö är strösocker.. :-) Är lite lat att skriva allt… Skäms

*15 har man smakat Herman fortsätter men. Länge… Sen tar man upp honom igen…

aliciia
0

får fråga mamma om hon kan göra det (A)

Liss
0

Men jag förstår inte:( snyft*
Vilken ska man följa? de som står i tåd #2 eller tråd #8??:P eller båda?
Förklara jätte gärna lite mer..

Solaika
0

#18 Om du gör grundkakan så ska du göra enl #2
Om du får Herman av en vän så ska du göra enl #8

:D

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

sasha-
0

Hihi Herman är så roligt, typ alla har haft honom nån gång:D

feiner
0

Är det verkligen värt det tänker jag?Obestämd Ni som smakat, berätta gärna.

[Norum]
0

*21 Den är värt varenda tag med sleven! Går ju inte att beskriva en smak men den ÄR verkligen supergod..

FeliciaS
0

Oj, vilken lustig kaka! Måste testa, får väl bli på höstlovet :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Feliciaa
0

Hoho vad spännande, måste ju prövas nån gång :))

Egwene
0

Låter kul!
Kommer ihåg att vi hade något mysko i skafferiet som vi matade med te när vi var små. Kan det ha varit en bröd-herrman tro?

Vet någon om detta receptet fungerar med glutenfri mjölmix?

[Norum]
0

Jag har aldrig "mixtrat" med receptet utan har alltid gjort som det står. Men det är väl bara att prova? Går det så går det.. Lycka till! :-)

FeliciaS
0

Frågade mamma om hon visste vad det var, och jadå ;) Hon sa att den blev väldigt fast i konsistensen och kryddig i smaken ^^,

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Liss
0

#19 ahaa, tack:)

Chirak-96
0

Jag fick en Herman för många år sedan. Jag var skeptisk men följde receptet och blev glatt överraskad! Han var jätte god!! Har du inte provat så är det på tiden, Lycka till!

werner
0

Herregud sjukaste kakan jag hört talas om ^^ roligt ska testa hemma för skojs skull.

[Norum]
0

Den är kanon.. Mångabrukar vilja ha den biten som blir över. den man startar en ny med.. Långs sen jag gjorde en Herman, kan kanske bli en sån till advent?

Hoppfull
0

Den låter väldigt söt, är den det?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Norum]
0

Inte som jag minns det.. Länge sen jag bakade den men jag tror inte den var söt.

werner
0

Hur menar du att man startar med sista biten?

[Norum]
0

Man delar ju degen i 4 bitar. Du bakar av en bit ocg ger bort resten. Eller så tar men en av bitarna och gör en ny Herman själv.

werner
0

Okej, fattade inte det.. nu vet jag!

Farwuq
0

Herman är väldigt bra och kan användas på flera sätt, jag håller precis idag på med ett experiment där jag har sockerkakssmet med lite mosad Kiwi i grunden, allt spetsad med 1 dl Herman, ska bli kul och se hur det slutar.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Katteeen]
0

Vi bakade matbröd på Herman minns jag.. Gick bra det med! :)

Mmia
0

#38 Har du recept på matbrödet ?

Mitralis
0

Fick en Herman igårGlad

Mitralis
0

Matade min Herman igår. Tänkte mej inte för och gav honom kylskåpskall mjölk. Han slutade bubbla och jag blev rädd. Tänk om jag dödat honom! Men det slutade lyckligt och i morse så var allt som vanligt igenGlad

Farwuq
0

Herman är ganska så tålig, han har (över)levt ett bra tag hos mig.

Tungan ute

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

xcess
0

jag vill se bild på en Herman, en färdig och en ofärdig…

[Strawberi]
0

gud… Jag känner igen detta undrar om jag inte gjorde något sådant här i lågstadiet! Blir så irriterad kommer inte på var och när jag gjorde den.. Man kanske ska testa? ;)

Hustigern
0

Herman är suverän! Det blir aldrig någon bit över för mig att dela ut när jag kör första omgången, däremot blir det flera goda kakor som går åt, går att ge bort och går alldeles utmärkt att frysa. Och en bit att börja om med och som man kanske kan dela med sig av när den är färdig att dela ;)

Har gjort varianter med bara nötter, med nötter och chokladhack, med nötter och äpple (med och utan chokladhack), med mandel och päron och med banan och chokladhack. Mums!! Den gör sig verkligen bra med färsk frukt i, lite fuktigare men känns inte lika kompakt som utan. Och med hackad choklad i är den som värsta godiset!

Har också sett recept med vaniljsåspulver i men inte testat.

Ni som tvekar eller inte har provat förut - gör det!!!

[TheoA]
0

Fattar inte vart finns grundreceptet? Man måste ju börja med några ingredienser :/

[TheoA]
0

Fattar inte vart finns grundreceptet? Man måste ju börja med några ingredienser :/

Mitralis
0

#43 Bilder

#47 Recept. Det finns lite olika att välja på, fast det blir lika till slut ändå Glad Här är ett av alla som var bra skrivet.

Mitralis
0

Hur gör jag om jag inte hittar någon att ge smeten till på fredag?
Kan jag ge bort den "fel dag"?

BitteS
0

Jisses, lever Herrman fortfarande??? Denna kaka gjorde jag i början på 80-talet, hi hi.

Kommer inte ihåg hur han smakade men jag blir sugen att prova på igen.

Hustigern
0

#49, baka kakor av alla delar du får över, kakorna går jättebra att frysa om du inte vill ge bort dem.

Om du ger bort smeten tidigare än på "delningsdagen" behöver du tala om var i instruktionen du är så att den som tar över vet var h*n ska fortsätta.

Om du vill vänta längre så sköter du bara varje del enligt instruktionen och ger bort den när det passar. Varning för att det kan bli mååånga delar om du väntar för länge :)

Vet inte om det går att frysa smeten. Borde gå, det går ju att frysa vanlig surdeg (matbrödsdeg). När man tinar en brödsurdeg får man "mata upp" den några dagar för att den ska komma igång igen. Säkert går det att få igång en Hermansmet så också efter frysning.

Mitralis
0

Jag har fått iväg två Herman och tänkte baka upp en och fortsätta på den sista. Ska snart sätta igång, var och köpte ingredienser förut idagGlad

Vad har ni för förslag på smaksättningar?

Mitralis
0

När jag gjorde min Herman så smaksatte jag med 1,2dl rapsolja (för nötigare smak), 3 ägg, 2,5 dl Socker, 3,5 dl mjöl, 3 tsk bakpulver, 1 tsk salt, 1 tsk kanel, 100 gr hakade nötter, 2 rivna morötter (el äpplen) och 100gr hackad choklad. Sedan blandade jag i "Herman Den Förste". Det blev väldigt gott och nästa ska jag äta varm med vaniljvispTungan ute

Är det någon som har recept med ananas?

Mitralis
0

Nu börjar det bli bråttom. Ska baka 4-5st Herman med olika smaker och lägga i frysen i morgon, är det tänkt. Behöver hjälp med mängden av allt som man kan smaksätta medGlad

Pyttelite
0

Är det någon som har Herman på besök hos sig just nu?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Pyttelite
0

#55: Hittade även lite om Herman på Wikipedia.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vänskapsbrödet_Herman

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.