Passionfrukts fyllning
Hur gör jag tårtfyllning med passionsfruk?
Ska göra en tårta ed passionsfrukt och vitchocklad tänkte jag.
Tack på förhand
Hanna
Antingen detta recept..Passionsmousse
Passionsfrukter som köps i Sverige är ofta inte riktigt mogna och därför inte så saftrika. Välj de fulaste och mest skrynkliga, de är mest mogna.
10 st passionsfrukter
400 g kondenserad mjölk
3 dl vispgrädde
1. Halvera passionsfrukterna och gröp ur dem. Passera innanmätet genom en sil och mät till 1 dl.
2. Vispa upp den kondenserade mjölken och blanda med passionsfruktjuicen. Vispa grädden till ett fast skum och vänd ner i krämen.
Vill dock varna att den kondenserade mjölken påminner smått om mes smör så jag gillade INTE smaken riktigt..
Jag skulle nog rekomendera att göra efter detta recept men byta ut limen mot passionsfrukt..Limemousse
4dl vispgräde
2 dl creme fraiche
2 dl matlagningsyogurth
1½dl socker
2tsk rivet limeskal
1 dl pressad limesaft av 4 limefrukter
ca 5 gelatinblad
Vispa grädden lätt. Vispa creme fraiche, matl. yogurth och Socker i en bunke tills allt Socker löst sig.
Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 min. Ta upp dem och smält dem i limesaften i en kastrull. Rör snabbt ner det i yogurthblandningen och vänd sedan ner den vispade grädden.
Jag brukar också göra receptet i #2 , men det blir väldigt mycket, så jag tar jämt hälften om man bara ska ha till ett lager, då blir det precis lagom, och då med ca 3 gelatinblad :)
Jag gör alltid för mycket ;P

Det lät gott med passion o vit choklad!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!