Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 6035 ggr
Fralice
0

MVG bakning

Hej!

Jag är 14 år och ska tillsammans med en kompis baka något som har lite mer "steg" i receptet,och då blir det till MVG i betygsättningen.

Vi hade tänkt biskvier men det verkar FÖR krångligt,kanske har ni något tips?Cupcakes är det för lätt?Tårtor?

Trassi
0

Jag tror inte att cup cakes är för lätt om ni tar lite mera avancerad recept och satsar på decorering och gör riktigt snygga cupcakes :)

Det finns massor av bloggar fulla med recept och tips.

I min värld är biskvier enkla. Göra tårtor är kul men kan bli svårt om man inte vet vad man syslar med. 

Om jag skulle göra nåt skulle vara en Bebé eller en Alexander-bakelse

Fralice
0

Bebe?

Alexander bakelse?;)

De är ju bara det att cupcakes har vi aldrig gjort så att få det snygga skulle ju vara ren tur..!:P

Men biskvier kanske inte är så bedrövligt då!:)

aliciia
0

Banoffie paj kanske :) ?

har ett recept jag kan PM'a till dig, om de låter intressant :)
som förövrigt är från min systers mans farmor i england ^^

Åsa S
0

Lemon meringue-pie gjorde jag ofta då jag gick i högstadiet-gymnasiet och den har flera steg pajskal, citronkräm och marängsmet. Om man bara följer receptet så är det faktiskt inte så avancerat men vill man verkligen få det där MVG:t, öva hemma oavsett vad ni väljer att baka, så ni verkligen klarar av det sedan i skolan. Jag tror inte att man så lätt får MVG ifall man ska baka något man aldrig gjort förut under betygspress i skolan. (även tävlingskockarna/bagarna övar i flera veckor på det de ska tävla med)

http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=434

Suzi
0

#0 Hur lång tid har ni på er?

Fralice
0

Hmm tack för recepten!

Runt 1 h och 40 min Suzi!

Suzi
0

#6 Inte så lång tid då… :( Jag skulle nog gjort en citronpaj med maräng som #4 sa.

Fralice
0

Fast jag tror många kommer gå dit innan eftersom vissa ska göra saker,ha i kylen,sen göra igen osv :)

Min kompis Tim är säker på att vi kalrar biskvier eftersom han testat de nu själv :P

Suzi
0

#8 Jaha okej, lycka till Glad

Berglund
0

Det ni ska tänka på när ni gör biskvier är att chokladen måste vara tempererad. Annars blir de inte glansiga, och får "vita" fettränder. Tempereringen har också med hur snabbt chokladen stelnar att göra.

Fralice
0

Tack för tipset menar du rumsvarmt?

Berglund
0

Nej. Temperering av choklad menas med att man värmer upp den till (mörk choklad) till 46 grader, sen kyler ner till drygt 28 grader och sen värmer upp till 32 grader och håll den så varm hela tiden. Kanske är smått komplicerat att göra för hand men det är ganska lätt om man har en digital termometer. Tänk också på att när ni ska doppa biskvierna så får ni ha mycket choklad i en djup skål. Finns mycket man kan göra av resten sen (chokladmousse?) :)

Om jag har tid kan jag försöka filma själva doppningen av biskvierna så ni ser hur det går till. Ursäkta att jag skriver så att det låter sjukt avancerat men det är inte så hemskt svårt.

tildabelle
0

#12 jag har då aldrig fått ränder i mina biskvier fast jag inte gjort på det sättet som du beskriver.

Jag tar och smälter min choklad över ett varmt vattenbad. När all choklad är flytande så doppar jag mina biskvier och ställer in dem i kylen så de får stelna.

Dom är alltid glansiga.. inga ränder..

/Alexandra

Berglund
0

Jo fast de kan knappast bli lika glansiga. Med temperering blir de på sätt och vis lika glansiga som praliner (vilket de ska bli). Själva tempereringen har med blandandet av chokladmolekylerna att göra och kakaofettet. Kakaofettet är det som bildar ränder om man doppar biskvierna i ränderna. Och givetvis kan man strunta i temperering men jag tänkte snarare att man om man nu satsar på ett högre betyg kan man ju alltid imponera lite med biskvier som ser konditori bakade ut. Glansig kanske är fel ord, snarare skinande och blank.

tildabelle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okay, jag förstår vad du menar. Här är en bild på mina biskvier (dem med ojämn choklad ser ut så pga chokladen började ta slut)

Som sagt - inga ränder:P

/Alexandra

Fralice
0

Intressant o-:

Berglund
0

Jag är überpetig då jag utbildar mig till konditor och om man då tittar på konditoribiskvier så är de väldigt glansiga. (Det är det som är negativt, jag blir nästan alltid missnöjd när jag gör saker hemma nu för tiden) Men vad använde du för choklad? Blockchoklad behövs inte tempereras hade jag för mig. Det är inte samma som choklad, det är i princip fett med kakao i.

tildabelle
0

#17 Jahaa okay. Jo jag använder blockchoklad för bakning.. den som finns att köpa bland alla bak-grejjer på affären =)

/Alexandra

Berglund
0

Jo det är klart då behövs den inte tempereras för det är inte riktig choklad i sammansättningen. Därför behövs den inte tempereras. Men den smakar heller inte lika gott om vi säger mörk choklad från lindt t.ex. Givetvis fungerar den fortfarande bra att använda.