Drömsemla..
Jag skulle bara vilja dela med mig av ett helt lyckat recept som jag gjorde på fettisdagen..
14 stycken
25g jäst för söta degar 2½ dl mjölk + ½dl grädde 100g smör 2 dl Socker 9 dl vetemjöl 1 krm salt 1 rågad tsk vaniljpulver 2½ tsk kardemumma
Smält smöret och tillsätt mjölken och grädden. Värm till 37 grader.
Smula i jästen i en bunke och tillsätt vanilj och salt.
Lös jästen med vätskan. Rör ner Socker. Tillsätt mjölet under knådning, se upp så du inte får för mycket mjöl! Arbeta ihop till en smidig deg.
Knåda i ungefär 10 minuter med matberedare/ degblandare/ händer. Låt degen jäsa till dubbel storlek i bunken, cirka 30 minuter.
Ta upp degen på bakbord och dela i 14 bitar. Rulla till bullar och sätt av på plåt med bakplåtspapper eller smord plåt.
Låt nu bullarna jäsa till dubbel storlek, cirka 50-60 minuter. OBS! Det är väldigt svårt att säga precis hur länge bullarna ska jäsa - det beror på en mängd saker. Men många jäser bullarna för kort stund och får då torra och kompakta bullar. Låt storleken på bullarna avgöra - de ska minst ha dubblat sin volym.
Grädda bullarna i nedre delen av ugnen på 200 grader i cirka 10 minuter. Låt svalna på galler.
Sen så är det ju bara att hä på mandelmassa och grädden, och pudra riktigt generöst med florsocker, så blir resultatet en himmelskt god drömsemla!
Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?
Låter gott :) Jag kör dock alltid på recept med 1 ägg i, tycker det blir mycket saftigare bulle då.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jaha, det måste jag prova!
Bara tillsätta ett ägg till ingridienserna?
Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?
#2 Ja, när sockret och lite mjöl är nerblandat i degen :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag brukar vispa i ägget i degvätskan, det tycker jag är lättare och med samma resultat.

Ett annat tips för att få saftigare deg är att strunta i att smälta smöret. Blanda ihop till en smet och sen klicka i smöret under tiden maskinen jobbar (tänk på att inte stoppa ner händerna i maskinen bara).