Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 4792 ggr
mosterbakar
2010-02-21 17:53
1

explosionstårta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ljusa bottnar med dumlefluff och hallongrädde.
Spacklad med vaniljsmörkräm.
Täckt med sugarpaste/marsipan 50/50
Band och stjärnor av sugarpaste och stjärnor och bokstäver i flowerpaste.

Det här är mitt första "beställningsjobb". Min kompis skulle ha överraskningsfest för en kompis till henne och ville att jag skulle baka tårtan. Önskemålet var att det skulle vara stjärnor och lila (bilderna stämmer inte riktigt i färgen) och att födelsedagsbarnets namn skulle vara med. Jag har velat testa att göra en explosionstårta av det här slaget sen jag såg något liknande för ett par år sen så det här var en utmärkt chans.
Självklart glömde jag att lägga smörpapper under sugarpasten så "flikarna" blev lite kladdiga men med tanke på hur mycket som gick fel medan jag höll på så får det vara ok.
Första smörkrämen blev för hård så tårtan smulade mest när jag skulle spackla, dvs den gjorde tårtan värre än utan smörkrämen. För lite var det också.
Då gjorde jag en ny sats men när jag mickrade vattnet och väntade på att se någon bubbla sa det plötsligt PANG. Smällen var så stark att dörren till micron slogs upp! Vattnet hade på något vis exploderat och stänkt ner hela micron, glaset var nästan helt tomt. Läskigt!
Jag torkade ur micron och värmde nytt vatten, utan explosion den här gången…
Så började jag vispa ihop det hela när elvispen plötsligt började låta konstigt. Klonk, klonk, klonk… Det visade sig att fästet till den ena vispen hade gått sönder så det är bara att slänga den. Min super-visp är död! :(
Dessutom hade jag mycket mindre sugarpaste hemma än jag trodde så jag fick panik-köpa Marsipan att blanda den med. Då räckte det precis, som tur var…

Fler bilder finns i min blogg

Min blogg Moster Bakar med recept och bilder på det jag bakar hemma och på konditorilektionerna.

Stephanie
2010-02-21 20:41
0

Jäklar vilken tårta! Skrattande

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Sandra
2010-02-21 21:44
0

Vilken kanonfin tårta! Med tanke på att vattnet smällde i micron så kunde det ju inte passa bättre än att göra en tårta som exploderar Flört Med tanke på allt som gick snett så har du verkligen fått ett kanonresultat! Märks inte att det var problem på vägen.

FeliciaS
2010-02-21 21:53
0

Verkligen fin tårta! :) Resultatet ska du vara nöjd med tycker jag, trots all otur på vägen :P Var det någon metall i det du hade vattnet i när du micrade kanske?

Är spiralerna ståltråd som du virat runt? Hur har du fått fast dem?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

mosterbakar
2010-02-21 23:53
0

#2 haha, ja det var ju passande. Tänkte inte på det. :)

#3 Nej, det var ett helt vanligt glas med enbart vatten i. Har micrat thevatten hur många gånger som helst och aldrig varit med om något liknande. Min teori är att vattnet i botten hettades upp snabbare så att det blev till ånga som kastade upp resten av vattnet. Typ som en gejser.

Ja, tanken var att jag skulle använda floristtråd men jag kunde inte få tag i det i lämplig färg med så kort varsel så det fick bli smyckestråd istället…

Jag stack ner sugrör i tårtan och klippte av så att de var någon milimeter kortare än tårtans höjd. Sen stack jag bara ner lagom många i varje. Då stod de dels ganska stadigt plus att ståltåden inte hade kontakt med tårtan.

Min blogg Moster Bakar med recept och bilder på det jag bakar hemma och på konditorilektionerna.

Sandra
2010-02-22 08:50
0

Tände de på tomteblossen när det väl var dags? Det hade varit häftigt att se det också. Men sånt brukar man inte tänka på när det är överraskningskalas Glad

mosterbakar
2010-02-22 19:38
0

#5 Jag hoppas dom gjorde det men jag vet inte… Jag kunde inte vara med eftersom jag skulle kolla på rammstein den kvällen (om tågen mellan uppsala och stockholm hade gått dvs)

FeliciaS
2010-02-22 20:32
0

#4 Ah, okej, skumt!

Vad smart :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Juvela
2010-02-26 14:13
0

Hahaha Nejmen Gu vad FIN!!! Skrattande Kul idé.