Nyttiga bakverk?
Jag är ute efter liiite nyttigare bakverk, nyttiga är väl svårt att säga men det borde ju finnas några kakor, bullar, pajer, cupcakes eller så. Helst ska det vara så fettsnålt som möjligt, kalorier är inte lika viktigt så sett, bara ganska fettsnålt! :)
Alla recept o tips är välkomna! :D

Det finns väl rätt många recept där det inte är smör i?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Jo, det är möjligt men tänkte mer om någon har några mer kalorisnåla recept över huvud taget också, roligt med lite recepttips om någon brukar baka "nyttigare" =) Fanns ingen specifik tråd om detta vad jag kunde se..

Jag bakar emellanåt och jag kan inte äta några mjölkprodukter alls, alltså blir det ganska lite sådant fett i. Jag kan inte heller äta säd så det blir lita andra varianter.
Sist malde jag hasselnötter och mandel, drygt en dl, blandade med ca en dl råsocker och farinsocker blandat. I detta hävde jag två tsk bakpulver, hackad mörk choklad och ett ägg. Jag rörde ihop det till en lagom smet och klickade ut på plåt. Gräddade i 175 grader i 10-15 min.
Det blev tunna kakor som flöt ut ganska mycket, sega men jättegoda.
Får man fråga varför du undviker fett men inte kalorier?
*nyfiken*
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#3 Jo, jag undviket kalorier också, äter bara 1800 kcal om dagen men jag kommer sällan upp i så mycket så ibland tänkte jag att om någon kommer på besök kan jag t ex baka och ta en kaka! Men håller nere på fettet för att jag äter "Alli", tabletter från apoteket som hjälper viktminskningen och då blir man dålig av fett, får bara äta en liten mängd =)

Aha, då förstår jag 
Lycka till!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

den hör är jättegod & enkel!
Ida
Medarbetare på Florist
Tack! :)
#6 Den ska provas!
Gino är ju lite nyttigare, dela frukt och bär, lägg ner i en ungsfast form, riv över lite choklad, gratinera snabbt i ugnen. Äts varmt med glass eller vaniljsås till. Tar man mörk choklad minskar fettet jämfört mot vit
Jättegott med hallon, ananas, päron och jordgubbar.
Med vänliga hälsningar
Chess