cupkake eller muffins???
blir inte klokare.
har strosat runt här i forumet men förstår inte vad skillnaden är mellan dessa två.
nån som kan förklara????

Det finns många olika åsikter om detta men så här tänker jag mig skillnaden.
En cupcake kan ses som en individuell bakelse! Cupcakes är inte riktigt samma sak som muffins. Muffins har generellt har en mer kompakt konsistens och kan vara antingen söt eller matig. Oftast är de också större. Cupcakes är alltid söta och utmärker sig främst genom att de har frosting och kan vara dekorerade. Ibland har de även fyllning.
Jag lade till en bild på en av mina cupcakes…
Hoppas det hjälpte dig! 
aha… benämning efter slutresultatet?
tusan vilken fin cupcake… vad du är duktig.
läste någonstans i forumet att cupcake är mer kompat än muffins…

Hm.. så har jag oxå hört… att CC är mer kompakta än muffins… verkar lite rörigt.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

kanske beror på vilket recept man använder men mina cupcakes är alltid väldigt fluffiga!

Ja själv har jag aldrig bakat CC så jag har absolut ingen aning
jag är inte så förtjust i den typen av bakverk alls.
Det råder lite språkförvirring. Cupcake är alltså en miniatyr"cake", vilket är det engelska ordet för både mjuk kaka och tårta. Många gör cupcakes av exakt samma recept som de gör tårtbottnar eller mjuka kakor av. De är oftast fyllda och/eller dekorerade, aldrig helt "naturella".
Muffins däremot kan vara naturella, innehåller ofta bitar av något, t.ex. choklad, frukt eller nötter, och har oftast inte någon glasyr. De är också ofta mindre söta, och är vanliga till frukost och mellanmål i USA, medan cupcakes enbart är dessert eller fika.
Så, det hänger egentligen inte på konsistensen. Men generellt tycker jag att en muffins är mer kompakt och tyngre än en cupcake. :)
oj…det var utförligt förklarat.
tusen tack för svaret… nu förstår jag bättre.det har inte med konsistensen att göra utan fyllningen mm…
:-)

#6 Men då skiljer sig svenska muffins från USA:iska då? För svenska muffins är ju dundersöta och skulle vara rent äckliga att äta till frukost.
Så förvirringen beror alltså på att man jämför CC med fel sorts muffins…
Ja, både våra muffins och framför allt våra vanor skiljer sig en hel del från USA. En del i alla fall, muffinsrecept varierar ju otroligt mycket. Kom ihåg att sött till frukost är jättevanligt i många länder :)

#9 Jo precis
USA är definitivt inte landet för mig
Jag är en medelhavs/Indien och möjligen Afrikatyp när det gäller smaker och i viss mån vanor.
Håler med #6. Cupcakes är snyggare och har "topping" alltså en "mini-tårta" medans en muffin är som en cupcake utan "topping" :D
-' Rebecca Johansson
#12 Ja, man kan iof kalla det vad man vill ;) Men som sagt det är en "cupcake" -> mini "tårta" ;)
-' Rebecca Johansson
#12… den såg smarrig ut… skulle vilja veta vad du haft i…
funderar på att testa cupcake till nästa kalas ..
men med tanke på all fyllning blir det till att äta med sked…
# 14 - Just nu kommer jag inte ihåg vad jag hade i just den versionen som kan ses i #12. Men jag kommer ihåg att jag har skrivit en förklaring (om än något dåligt uppbyggd) i någon bildtråd.
Nu gör jag lägre (använder lägre formar), mest för att jag vill ha plats för mycket grädde på (som jag nuförtiden smaksätter med arrak).
Nu har jag även i block-choklad, vilket jag tror att jag inte hade då.
Grunden är iaf ett vanligt cocosbolls-recept.
Som sagt så har jag aldrig gjort muffins eller något muffinsliknande någon gång förut. Jag är rätt oerfaren då det gäller bakning.
Men jag gillar att skapa, och det är jättekul när det funkar som man tänkt. 
var kan man hitta kokosbollsreceptet… finns den här i forumet???
var kan man hitta kokosbollsreceptet… finns den här i forumet???
Det finns på havregrynspaketet, fast det heter chokladbollar på "mitt" havregrynspaket.
Hittade du bildtråden som jag skrev om?
I "Bildtråd #108" skrev jag hur jag gjorde då.
ska kika på det…

MMMMMMMMMMM CHOCKALDCAKE
*Tagen ur en Cupcake bok* :)
Cupcakes är inte att förväxla med muffins.Muffins bakas oftast genom att man blandar de torra och de våta ingredienserna var för sej och sedan snabbt rör ihop dem.Cupcakes innehåller i regel mer Socker och fett och blandas på samma sätt som en sockerkaka.
Now stay with me cause I'm quite quick 5 6 7 8 :)