Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 5680 ggr
sarris
0

Tårtdekorering

Hej alla kloka!

Jag ska göra doptårtor till min dotters dop.

Har sett på lite bilder och funderar på att göra såna där "klossa" och sätta hennes namn på.

Täcker den med SP+vit Marsipan, samt kanske nån toppdekoration.

Men vilket material ska man ta för att klossarna ska hålla bäst? Funkar det med SP eller ska man välja nåt annat?

Och hur gör man bokstäverna, skriver man dem med nåt eller stansar man dem med formar, eller?

Tack på förhand!

Chestnut
0

Har aldrig provat men om jag skulle göra bokstavsklossar skulle jag nog göra dem i sp eller Marsipan och sedan skriva på med kristyr. Tror att det är det lättaste sättet.

Med vänliga hälsningar
Chess

Box-
0

Jag har sett speciella utstickare för vissa bokstäver, kommer dock inte ihåg på vilken sida på nätet…

Själv har jag en bokstavspress som jag använder när jag ska skriva något på tårtor eller liknande, men den finns bara i en viss storlek (i alla fall där jag köpt den). Man trycker det på tårtan så att det blir som en fördjupning i sp/marsipanen och sen fyller man i med t.ex. kristyr. Men som sagt var så är den nog för liten om du har tänkt göra klossar (beror ju på hur stora klossarna är i och för sig).

Det finns ju en hel del ställen på nätet som säljer tillbehör till tårtor etc. Bor du i Gbg-området så kan jag rekommendera dig att ta en sväng till "Tårtdekor" i Kungälv. Där finns massor av tips och frågar du någon av de som jobbar där så får du säkert mer hjälp. Bor du för långt ifrån så kan du kika in på deras hemsida www.tartdecor.se

Lycka till.

Solaika
0

Klossarna gör jag alltid i samma material som locket för att de ska kunna ätas upp. Bokstäverna gör jag av Flowerpaste. Sen har jag massor av olika former på bokstavsutstickare.. finns på tex kakburken.se

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

sarris
0

Tack för tipsen. Kollade lite påutstickare men beställde ingen denna gång. Får väl skriva på fri hand.. om man ska använda kristyr, blandar man nån såeciell eller är det som till pepparkakor och dlylikt?

Kommer täcka tårtan med vit Marsipan och SP hälften av vardera. Sen blir det nog rosa klossar i SP eller om jag färgar den vita blandningen till olika färger, vi får se.. Sen blir det lite rosa kristyrfötter och en ej ätbar bebis. Hoppas det blir bra :)

Solaika
0

Kristyren gör du precis som vanligt :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida