Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettrecept
Läst 2416 ggr
Lurvtuss
0

Mandelmassa

Halli hallå!

Ja är en nötallergisk tjej som gillar att baka, jag brukar dock stöta på en hel del recept där mandelmassa/mandlar/nötter förekommer och undrar om någon vet något jag skulle kunna ersätta de sakerna med? Speciellt mandelmassa, då jag brukar ersätta nötterna mot choklad ibland.

/Sara

Solaika
0

Oj, det va knepigt. För lock på tårta kan man ju använda SP eller MMF.. men i bakverk.. Det va svårare.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

storost
0

Har du provat med cashew? Det är ingen nöt, det är en kärna av en frukt som smakar liknande som nötter.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Lurvtuss
0

#2, nej aldrig testat, alltid trott att det är en nöt, "cashewnötter". Är det säkert? Borde kanske ta och tala med min läkare.

storost
0

Ja, det är absolut säkert ingen nöt. Beteckning cashwenötter är egentligen fel! Läs gärna i Wikipedia.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Åsa S
0

Prata med läkare innan du testar, ex.  jordnöt är ju heller inte någon nöt utan en baljväxt men jordnötsallergi är ju ofta livsfarlig ändå.

Lurvtuss
0

#5 Jo, jag är mest jordnötsallergisk!

Minicole
0

Oj, tycker absolut att du ska prata med in läkare först! Min syster är extremt allergisk mot nötter, inklusive jorc och cachew. Men hon har inga problem med mandel eller mandelmassa, då detta inte heller är en nöt utan en kärna. Knepigt det här med nötallergi eftersom et är så olika och ofta livsfarligt.

Hoppas du hittar nåt som funkar för dig :)

Anne
0

Det finns något som heter bakmassa, som är nötfritt - gjort av aprikoskärnor. Det brukar de flesta allergiker tåla. Cashewnötter är däremot ofta allergent - men det är väldigt individuellt.

Dolly-Fifi
0

#8 Ville bara säga att den enda bakmassan jag har sett i affären är från Odense och den kan innehålla spår av mandel.