Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 3178 ggr
Chestnut
0

Minitårtor

Min syster tar studenten i år och vi har redan börjat spåna lite på studentfesten.

Till efterrätt vill hon ha en klassisk jordgubbstårta (ljus botten + vaniljkräm blandat med grädde + jordgubbsmos blandat med grädde). En tanke som då har poppat upp är att göra en liten tårta till varje gäst. Det blir runt 15-20 personer allt som allt.
Garneringen på tårtorna kommer vara spritsad grädde (korgmönster) och färska jordgubbar.

Helst skulle jag vilja göra miniatyr 2-våningstårtor. Men det kanske blir tufft att hinna garnera? Bottnar och fyllningar kan vi göra i ordning dagen innan men tårtorna ska garneras så tätt inpå som möjligt. Själva maten kommer inte vara sådär jätte tidskrävande, mestadels kallskuret.

Hur stora tårtor är lagom?

/Amanda

Med vänliga hälsningar
Chess

Hjersman
0

Det beror väl lite på hur folket är som ska äta dem, i min familj måste man gör stooora bakelser för alla älskar tårta. Gör de annars i storlek med vanliga bakelser på konidtorier.

Tänk på att när man spritsar på grädde så blir de mycket större än om man skulle klä med Marsipan, så ni bör nog göra botten något mindre än om ni hade gjort med marspan.

För att göra spritsandet och hållbarheten lite extra kan ni ha i ytterst lite bakpulver när ni vispar grädden. Då kan ni vispa den hur hårt som helst utan att det blir smör + att grädden håller sig fint på tårtorna något längre.

Solaika
0

mini-2-våningstårtor kan nog bli lite väl mycket om det bjuds på mat o grejer innan. Framför allt om det ska vara gräddtårta.

Bakpulver som Hjersman tipsar om är bra. En knivspets ungefär är lagom :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Chestnut
0

Bakpulver använder jag flitigt när jag ska spritsa grädde, blir så mycket lättare! :)

Men om man gör enkla minitårtor med grädde runt om, hur stor ska bottnarna då vara? 7-8 cm? 10-12 cm?

Vi gillar tårta i min släkt och det kommer vara ganska lätt buffe innan så gör hellre förstora än för små ;) Dock inte överdrivet stora..

Med vänliga hälsningar
Chess

Solaika
0

Jag skulle inte göra större än max 8 cm om man ska äta en hel minitårta själv.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida