Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 1656 ggr
Mitralis
0

Golfbolltårta?

Behöver hjälp med en steg för steg beskrivning över hur jag ska göra en tårta som ser ut som en golfbollTungan ute

lallemum
0

Vad menar du med steg för steg?

Från början spelar det lite roll hurdan tårtform du har. Det finns formar som ser ut precis som bollar, men också halvbollar. Det beror på hur svårt/enkelt man vill göra för sig.

Jag hade satsat på en halv boll tror jag.

Jag hade tagit en vanlig rund form att baka kakan i. Sen hade jag klätt en vanlig rundbottnad skål med plastfolie, lagt i ett lager av kakan och sen lagt på valfri fyllning, mest fyllning i mitten. Sen hade nästa lager av kakan lagts på plats och nu med nästa fyllning, också här med mer fyllning i mitten. Därefter ett sista lager kaka som förhoppningsvis kan läggas platt på. Sen hade jag låtit kakan stå över natten och lägga till sig. Dagen efter hade jag stjälpt kakan upp och ner, fodrat den efter önskemål och klätt kakan i vit SP. Sen hade jag lagat "urgröpningar" genom att trycka en lagom stor slev eller liknande på lagom avstånd på tårtan. Som kant runt om kan man lägga gräs om man inte får den snygg.

Men man kan säkert göra på tusen andra sätt. Detta var bara ett förslag.

Mitralis
0

#1 Smart!Glad Jag hade kommit på någonting mycket svårare som känns lite smådumt nuSkäms