Havrekakor
Är det någon som kan tipsa om var man hittar recept på naturella havrekakor i stil med Oatbits som jag inte längre hittar i de affärer som jag besöker? Alltså inte så himla söta kakor med liten sälta.
Om någon vet nån affärskedja som fortfarande har Oatbits så blir jag glad att få veta det också. Fast hembakta är ju godast - och roligast

Har du testat att googla? Annars skulle jag kika i sju sorters kakor tex.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Jag har ett recept, men möjligtvis är det inte exakt det du vill ha. Men smakar toppenbra (enligt mig)
200 gram smör
250 gram havreflingor
125 gram vetemjöl
2 teskedar bakpulver
200 gram Socker (vit eller brun)
2 tesked vaniljsocker
1 ägg
Gör så här
Sätt ugn på 200°C.
Smält smöret och häll det över havreflingor. Blanda väl och låt svalna. OBS rör om då och då under avsvalning.
Sen blanda i mjölet, sockret (båda två) och bakpulvret och blanda allt väl.Till sist rör i ägget.
Ta en matsked och lägg små högar på en bakplåt med bakplåtspapper. Akta, att du har avstånd imellan, de flyttar ut lite.
Baka i mitten av ugnen ca 15 minuter.
Vänliga hälsningar Stephan

Sen finns det också en variant med choklad.
Smält choklad och doppa kakor i eller penlsa i de.

Tack så mycket för tipsen men det är den där lilla sältan jag är ute efter, inte bara söta kakor (även om de är goda också).
Googla på havrekakor recept ger ju en massa träffar men man måste in och läsa vareviga recept för att se om det överhuvud taget kan vara nåt salt i. Och jag tröttnade efter ett antal recept och chansade på att någon här hade ett recept på lut eller på nätet.
Fortsätter leta

Ge inte upp. Den som har det kanske inte har tittat in än bara ;)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

#4 isåfall lycka till!
Det går itne att bara tillsätta lite salt till vanliga havrekakor? =)
Hakuna matata!
Jag brukar göra dessa från Riddabageriets söta, inte nyttiga men goda =).
Kruska ca 70 st
300 g smör
250 g 4 dl vetemjöl
230 g 2,5 dl strösocker
200 g 5 dl havregryn
3 g 0,5 tsk bikarbonat
100 g 1,5 dl russin
Ugn 180 grader.
Blanda eller knåda samtliga ingredienser utom russinen till en smidig deg.
Tillsätt russinen och blanda ner dem försiktigt, så de inte går sönder.
Dela degen i bitar, rulla dem och lägg på plåt men bakplåtspapper.
Tryck med gaffel så att mitten av kakorna plattas till lite.
Baka av i 6-8 min.
Man kan prova att rosta havregrynet innan och byta ut russin mot solrosfrön eller hackad choklad.
Dom här gillar vi, jag brukar inte väga ingredienserna fast det blir väl kanske bäst då. Lycka till om du vill proava dessa.