Tips vid äggallergi
Jag har nyligen fått mig ett bryskt uppvaknande under sommaren/hösten. Utvecklade snabbt en väldigt allvarlig äggallergi och står nu som ett spån och har inte den blekaste om vad jag ska göra med mat/bakning. Har letat som en toka efter "noegg" men det finns inte där jag bor eller i närheten.
Har hört att man i bakverk kan använda bakpulver i stället för ägg, tror det var 1tsk/ägg. Stämmer det?
Sedan ska man kunna använda fiberhusk tydligen. Hur gör jag med det, kokar? hur mycket?
Jag är helt vilse i pannkakan, och det börjar bli väldans jobbigt.
Givetvis har jag googlat en del, och har fått fram några recept. Men känner mig fortfarande helt vilsen typ 

Man kan be sin butik att beställa hem, då det är ett långt hållbarhetsdatum på dem så kan de säkert sålja det de beställer in. Testa. många handlare är ganska inrutade i sitt beställnings sortiment så de vet oftast inte att de finns =)
ah, ja just ja, det kan man ju göra :)

Jag har ett paket.. tro det eller ej. Synd att du bor långt bort nu, annars hade du fått det av mig. Så hade du haft i väntan på att affärerna tar hem. Men säg till att de ska ta hem. Vägrar de så tala om att du då går till nästa affär istället.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Aww, vad snäll du är :)
Men du kanske kan skvallra om det fungerar bra? :)
Just ja, du fick väl nån tårta att baka där barnet var äggallergiker? *vill minnas en tråd för evigheter sen*

Ja, jag gjorde en tårta till en liten grabb som va allergisk mot typ allt utom margarin och Socker.. Ägg, gluten, soya.. you name it..
Det är ju inte riktigt samma sak som ägg. Men det fungerar absolut helt okej. Går bra att baka på iaf :) I mat vet jag dock inte.
Does it become a walk?
/Ida
åh herre gud, vilket uppdrag :P
provade pannkaka på glutenfritt mjöl och bakpulver i stället för ägg.. blev som att tugga gummi med mjölsmak :P fruktansvärt mättande iallafall 

Usch, det lät inte det minsta gott. :P
Does it become a walk?
/Ida
hehe nej det var verkligen ingen hit.. :P men med massa hemkokt hjortonsylt slank det ner..

Då tror jag det funkar bättre med noegg faktiskt.
Does it become a walk?
/Ida
det låter positivt :)

det är bara ägg :)

#12 Ah, blev lite förvirrad när du skrev om glutenfritt mjöl i #6.
Sockerkaka
3 dl vetemjöl
2 dl strösocker
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1/2 dl flytande margarin
2 dl vatten ( går säkert med mjölk också)
Värm ugen till 175 grader. Blanda alla ingredienser i en bunke och rör til en jämn smet. Häll den i en smord och bröad form (1,5l) grädda i mitten av ugnen 30-35 minuter
Bjöd på denna på jobbet. Alla tyckte att den var smaskig och tog en bit till

Amerikanska pannkakor
ca 15 st á 1/2 dl
3 dl vetemjöl
1 msk strösocker
½ tsk salt
1 tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
3 dl filmjölk eller youghurt naturell
1 msk flytande margarin eller rapsolja
2-3 msk margarin/smör till stekning.
Blanda torrvarorna i en bunke och rör sedan ner filmjölken eller youghurten. Smeten måste vara ganska tjock. Grädda tjocka pannkakor långsamt på medelstark värme. Vänd dem när de jäst upp. Servera genast med lönnsirap och glass.

Frasvåfflor
6-8 laggar
100 g fast margarin/smör eller 1 dl flytande margarin.
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
4 dl mjölk
Smält det fasta margarinet/smöret och låt det svalna. Blanda vetemjöl, bakpulver och hälften av mjölken och det smälta smöret. Pensla laggen noga uppe och nere första gången, sedan behöver man inte smörja den så mycket. Lägg på 3/4-1 dl smet. Bred ut den något och grädda våfflorna gulbruna.
Jag brukar servera med delade vindruvor, hallon, björnbär, nektariner och grädde. Nästan som en fruktsallad på alltså. Men man tar ju det man tycker bäst om så klart 
tack för recepten :)
Min pappa är glutenallergiker, och han ville också vara med på pannkakorna :P