Nutella?
Jag har en och en halv burk med nutella som jag fått av min pappa. Är det någon som har något mumsigt recept man kan använda det till?
Varför inte göra chokladbullar? Använd samma recept som för kanelbullar men byt ut kanel och socker mot nutella. Eller fyll muffins med nutella.
Nutella och bananrulle (från Leila bakar)
0.75 burk nutella
2 st mogna bananer
1 sats Mormors rulltårta
Mormors rulltårta grundrecept:3 st ekologiska ägg
1.5 dl strösocker
2 msk mjölk 3%
1.5 dl vetemjöl
0.5 dl kakao
1tsk bakpulver
1 st apelsin, rivet skal
25 g mandelspån
strösocker till rullning
Gör så här
1. Sätt ugnen på 250 grader.
2. Vispa ägg och strösocker poröst. Tillsätt mjölk och rivet apelsinskal.
3. Blanda vetemjöl och bakpulver och vänd ner det i äggsmeten. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper på en bakplåt.
4. Strö över mandelspån och grädda, i cirka 5 minuter.
5. Sockra ett bakplåtspapper och stjälp upp kakan upp och ned. Lossa försiktigt bakplåtspappret från tårtbotten.
6. Skala och skiva bananerna tunt. Bred ut Nutellan i ett jämt lager på den nygräddade tårtbotten. Strö över bananskivorna.
7. Rulla ena långsidan mot den andra till en tight rulle, var noga med att vika in första kanten ordentligt. Låt svalna något.
8. Skär tårtan i 2-3 centimeter tjocka bitar.
#1 Det var en bra idé! Tack :)
#2 Tyvärr tycker jag inte om banan :( Men man kanske kan byta ut dom till något annat?

Jag har också ett recept här, tyvärr med banan det också!
Men jag skriver ut det så kanske du kan byta ut bananerna eller om det kommer till hjälp för någon annan.
Vet inte var jag hittat receptet, men det ser ut att komma från någon mattidning.
Banan-och nutellakrok
Ugn 225 grader
50 g jäst
3 dl mjölk
3/4 dl smält avsvalnat smör
2 msk flytande honung
8-9 dl vetemjöl (blir bättre med vetemjöl special)
1 tsk salt
1 ägg att pensla med
Fyllning:
3 bananer
1-1½ dl nutella
1½ dl kokos + kokos att strö över
2 msk råsocker eller pärlsocker
Rör ut jästen i mjölken. Tillsätt övriga ingredienser och knåda gärna i maskin, ca 8 minuter.
Låt vila under duk i ca 15 minuter.
Dela degen i 20 delar och kavla varje del till en rektangel
(ca 10*15 cm)
Bred ca ½ msk nutella i mitten av varje degkaka.
Skiva bananen på längden och skär sen i tunna skivor över nutellan och strö över kokos.
Nyp ihop degen runt fyllningen och forma till avlånga bullar och böj dem till krokar.
Lägg på plåt med bakplåtspapper och pensla med uppvispat ägg.
Strö över kokos och råsocker.
Grädda i ugnen ca 12 minuter.
Världens godaste (jul)godis att göra hemma om man är chokladfreak. :D Lägger man lite möda på detta så blir de riktigt lyxiga med =)
100 g ljus mjölkchoklad 1 block (250 g) nougat 1 l cornflakes 300 g mörk kvalitetschoklad 70 %'¨
1. Hacka den ljusa mjölkchokladen och smält den tillsammans med tärnad nougat och nutella i ett vattenbad (i en stor skål över en kastrull med kokande vatten). Ta av skålen från värmen.
2. Vänd försiktigt ner cornflakes i chokladblandningen. (ICA's cornflakes är billiga och blev jätte goda i, det smakade inte cornflakes alls utan blev bara "lyxigt crisp" istället ^^ Jag använde inte riktigt hela litern)
3. Häll ut detta i en liten rektangulär form, 26 x 13 cm klädd med bakplåtspapper. Packa försiktigt ihop smeten så att inga lufthål uppstår. (Jag använde mig av kladdkake formen då jag inte hade någon så liten form)
4. Låt stelna i kylen och skär kakan i 2 x 4 cm breda bars/bitar.
5. Finhacka den mörka chokladen. Smält 1/3 av den i ett vattenbad, tag av skålen från värmen och rör i resten av chokladen tills allt smält. Låt svalna under omrörning till cirka 28 grader. (Jag smälte allt samtidigt, annars tog det så lång tid och chokladen han nästan stelna så smått innan man doppat alla bitar)
6. Doppa bitarna i choklad, gärna med hjälp av en gaffel. Låt dem rinna av på ett galler (med bakplåtspapper under). (Jag lade dem direkt på bakplåts papper, så blir det mindre att göra med gallret och ingen choklad går till spillo ;) Men låt det värsta rinna av i skålen eller doppa inte riktigt hela så rinner det överflödiga och täcker det i.af)
Vill man göra lite extra lyxigt så kan man köpa en vit chokladkaka och smälta för att ringla över alla bitar.
Dessa bitar blev en riktig höjdare, de försvann snabbt även om de är ganska "maffiga" och man inte behöver mer än någon bit åt gången. Dessa kommer hamna på Julbordet i år!
Hakuna matata!
#5 Lät goda!
Men hur mycket nutella ska det vara i?
Med vänliga hälsningar
Chess
Oj jag måste ha missat att kopiera nutellan :S Det ska vara en burk på 250g till det receptet =)
Hakuna matata!

Stora cholkadmuffins med nutella klick i var populärt här hemma.