Dagens bak 3
Den andra tråden blev så lång o seg så jag tog mig friheten att starta en ny!
Fyll på med vad ni bakat under dagen, gärna bilder och recept med!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
just nu håller jag på att baka kanelbullar
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3
Jag har gjort lavendelmacarons med choklad- och honungsganache, och kardemummabiscotti med kaffe och vit choklad.
Morotskaka i muffin form blev det idag :P
Hälsningar Malin
Bovetemuffins med banan och daddlar :)

Hr bakat kanelbullar, wienerbröd och sockerbullar. Familjen kommer på besök ^^

Har haft storbak idag. Rågskorpor, kanelbullar och chokladrutor.
Idag har jag bakat havreflarn och kokostoppar och håller på att jäsa deg till portionsbröd och bagels. Efter det ska det bli vaniljhorn, shackrutor, honungsmuffins och citronmuffins. Mer än så tror jag inte att jag hinner med men annars blir det kanske en kladdkaka till en vän som ska vara katt- och kaninvakt den närmsta veckan.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
I detta ögonblick håller jag på med en vaniljpaj! Ni ska få se det färdiga resultatet sedan. (Om jag kommer ihåg att ta kort, dvs.
)
idag blev det en prinsesstårta
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

Har gjort en Banoffee. Kanongod!! Även min man som inte är en vän av godsaker tog om flera gånger.
En paj/kaka av grädde, kokt kondenserad mjölk och banan i ett skal av digestivekex och smör.
En varning bara: Gör inte som jag. Öppna inte den kondenserade mjölken medan burken fortfarande är varm. Då får man brännmärken på händerna av den sprutande kokta mjölken
.
Tyvärr är jag inte en lika bra fotograf som konditor (?) så ni får ursäkta den urkassa bilden.
#11 Den ser supergod ut! Var får man tag i kondenserad mjölk?
Dinkelmuffins, blev inte goda.. hittade receptet på en hemsida för veganer 

#12 Kondenserad mjölk finns i de flesta vanliga mataffärer.
I går morse bakade jag sega chokladmuffins och en kladdkaka.

#12 ja den var kanongod!! Väl värt "besväret" med att koka mjölken i nästan 3(!) timmar 
3 timmar! 

#12 Japp, du läste rätt. 3 timmar
. Men det gör sig ju själv. Det enda man behöver göra under tiden är ev att fylla på vatten i kastrullen så att burken inte exploderar (!?)

Man kokar hela konservburken oöppnad. Ja det var jätteroligt att testa detta lite udda recept!

Det blev vaniljbullar

Jag har precis gjort 4 st jordgubbspajer med vitchoklad, å bakat 30 CC som jag ska dekorera imorgon.
God natt! :)
Jag bakar macarons igen, den här gången med körsbärssmörkräm i.

En tårta, tyvärr ingen bild, negerbollar och en kladdkaka

#23 Jag måste smaka såna där nån gång.. Det låter både gott o läskigt. ;)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

En plåt med småmuffins till barnen.

Banan-muffins har det blivit idag.
/ Maria. med-arbetare på Sommar

Banoffeetårta är en av mina (och alla på den festens) favoriter! En sa "det är som att få en orgasm i munnen"!! Oh yeah! Bra betyg. Och så enkel att göra, som att bre en stor macka och så bara skjuts in i kylen! Kokade också den kondenserad mjölken i ca 3 timmar, helt klart värt det.
Idag har jag bakat banan- och blåbärsmuffins, Passade på när min kille skulle åka till sin familj, och skickade med ett lass. (Annars blir de liggandes hemma - och då äter jag ju upp alla själv till slut! :-) Och det kan ju räcka med en max två tycker man.
Kladdkaksmuffins =) fasst bytte ut vetemjölet mot bovetemjö och sockret mot sötningsmedel.. hoppas att det blir mums ;o

Jag är mitt uppe i tårtmakeri idag. Hehe… ni får en bild när den är klar. Det ska bli en penis. En romanistisk erigerad penis. :-) Till en frispråkig vulgo-donna till vännina som fyller jämt!

Haha det var ingen dålig sak att sätta tänderna i! Bra jobbat 

Tips för de som ska koka kondecerad möjlk. Se till att få bort limmet på burken innan ni stoppar ner den i vattnet. Har haft väldiga problem med att renjöra kastrullerna efteråt. Eller är det bara jag som råkat ut för det?
Jag har faktiskt bakat idag jag med, det var väldigt längesedan. Blev "lenas rulltårta" standard rulltårta med en oboy-smörkräm i. Jätte god är den.
Honungsmuffins och glacerade chokladmuffins har det idag blivit till vår lilla förfest. Vem behöver snacks när man kan äta nybakat?!
Värdinna på Fantasy

#34 Oj, nej det har jag aldrig råkat ut för… Hmm… Nu vet jag iof inte om allt lim var borta för det tänkte jag inte på, men hade inga problem iaf.
Har läst tips om att man kan vira in burken i ugnsfolie för att slippa höra dunket av burken i kastrullen. Kanske kan funka för att slippa få lim i den också…

#11 Recept? Ser verkligen god ut.
Just nu står mina Amerikanska Chokladrutor inne i ugnen. 

#36 Det ska jag prova nästa gång! Tack för tipset.

Banoffé!
300 g digestive kex
drygt 100 g smält smör
1 burk (397 g) kondenserad mjölk
2 dl vispgrädde
2 bananer
kakaopulver
Krossa kexen och blanda dem med det smälta smöret. Tryck ut degen i en form på 18 cm i diameter, ställ in den i kylskåpet medan du förbereder fyllningen.Ta bort etiketterna från konservburken och koka burken på svag värme i en kastrull fylld med vatten i 2,5-3 h. Se till att burken hela tiden är under vatten (fyll på vid behov), annars kan burken explodera (? så har jag läst i alla fall, vågade inte prova…). Ta upp burken ur vattnet, öppna den och bred ut den färdiga dulce de lechen på kexbottnen, ställ in i kylskåpet så krämen stelnar. Vispa grädden. Skiva bananerna, lägg hälften av skivorna direkt på krämen , bred grädden ovanpå och så resten av bananskivorna. Sikta över lite kakaopulver.
Idag har det blivit tårta fylld med kokosmousse samt en mousse med blåbär och hallon. Spacklad med chokladsmörkräm och täckt med Marsipan och SP. Tårtan blev dessutom nästan helt laktosfri men jag glömde köpa laktosfri creme fraiche så det är tur att de som ska äta klarar av laktos i mindre mängder.
Sedan är det en vegan och en som inte äter choklad (världens gottegris annars, men ingen choklad går ner) som ska vara med på kalas. Så det har blivit en specialvariant på äggfri sockerkaka med apelsin.
Värdinna på Fantasy

I helgen blev det en MOAItårta till Chiles nationaldags ära den 18 september(min kille är från Chile) så det blev en hyllning på höjden till de där stenfigurerna på Påskön, ni vet. KUL! :-) och gott såklart med nutellafluff och vaniljkräm med mixat vanllig sockerkaksbotten och chokladbotten i typ 16 lager!

#46 OBOY! ett sånt jobb! skit snyggt!

Bakade mera cupcakes igår!
Bakade bröd i söndags och tisdags - först brödbullar m. skrädmjöl (recept "Värmländska skrädmjölskakor") resp. "Johns valnötsbröd" :) Blev riktigt lyckat och jättegott! Bakade även bananmuffins i lördags, även de goda (och otroligt mättande). Nu har jag lust att baka igen, funderar på kladdkaksmuffins…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Hej! :D Är det någon som gjort morotskaka i muffin-format och varit nöjda? Jag funderar på att testa.. :) Lämna gärna en bild! Alltid lite roligt med inspiration för dekoration :)
Hej hej!!!

Jag har fått tummen ur och går en konditorkurs. Gårdagens bakövning var "Pain de gênes", mandelsockerkaka kan man säga. Den blev verkligen HUR bra som helst! Luftig, fluffig och lätt! Här kommer receptet:
PAIN DE GÊNES:
180 grader, ca 40 min.
. . .
250 gr mandelmjöl
2,5 dl socker
2 dl potatismjöl
3 hela ägg
5 äggvitor
4 äggulor
150 gr rumsvarmt smör
Arom t.ex kanel, citron…
(eventuellt mandelflarn att fästa i botten och kanter i den smorda formen)
GÖR:
Separera äggvitor-gulor: hela ägg och äggulor ihop och äggvitorna för sig. Äggen och äggulorna vispas så fluffiga det går tillsammans med hälften av sockret. Vispa separat äggvitorna lite fluffiga och strö i den andra häften av sockret tills det blir en maräng som ej rinner när bunken hålls upp och ner.
Rör smöret mjukt och smidigt. Klicka i och vispa ner i ägg-gulevispet.
Blanda torrvarorna; mandeln, potatismjöl och ev kanelen. Rör ner denna mix i äggsmeten. Nu till det sista momentet: i rör ner marängen i smeten!
Häll i smord och bröad form och låt stå i mitten av ugnen ca 40 min.
. . .
Funkar helt säkert som tårtbotten eller kanske som den är med en klick glass till!
KRAM
#53 Jag har testat att göra morots-muffins. Receptet jag använde mig av var visserligen anpassat för just muffinsformar, men antar att det går lika bra att göra det som en stor kaka. Alltså måste det gå att vända på det åt andra hållet också.
Resultatet blev i alla fall saftiga muffins som höll sig så ganska länge. Dekorerade dem också, men har tyvärr ingen bild på det. Däremot får man väl se upp med gräddningstiden. Men det får du testa dig fram med, men jag tycker absolut att du ska testa att göra morotskaka i muffinsformat!
Bakade muffins igår och det blir det även idag + något bröd.
Muffins,,,, mmm så gott! 

#58 Vilken tuff tårta! 

TACK! :-) Nu vankas det julgranstårta till ett kalas nästa vecka… På höjden såklart.. Får se hur det går! /KRam