Bildtråd 2
Bildtråden blev väldigt lång. Därför lägger kommer här en ny.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Ja, det där ser ut som en väldigt gammal sporre.
Does it become a walk?
/Ida
Tack för svar, Solaika.
Något förslag till vad skafthuvudet kan användas/ha använts till?
(Den andra jag fick är nyare och mer greppvänlig.)

Inte en blekaste aning faktiskt.
Does it become a walk?
/Ida

Skafthuvudet används när man "pickar" mindre bröd. Fast jag använder gaffel oftast=)
Qui dormit, non peccat

Det ser oxå ut att kunna användas för att skrapa fram sådana där smala smala strimlor av apelsin/citronskal.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Oj. Den blev stor den bilden.
Glömde minska ner. Men nu syns det ju ännu tydligare. 

vad snygg den var! 

Nu har jag ingen aning om, om jag hamnat rätt, men jag lägger in bild på en tårta jag gjorde idag.
Tanken är att det ska vara en bolibompadrake, men jag fick ta färgerna jag hade hemma så det blev en lila-rosa. Och så mycket drake blev det kanske inte heller… Min man höll på att garva byxorna av sig.
Här är den iallafall:
Fin tårta ju

#10 den är underbar jue!
Qui dormit, non peccat
Snygg tårta:D

Tack snälla ni! 

#15 Fin tårta. Vilka fyllningar har du i?

Vad ni är duktiga! Draken va ju jättesöt! :)
Does it become a walk?
/Ida

#16 Jag gjorde det lite enkelt denna gången och gjorde en ganache med mörk choklad och hela hallon i ett lager och vaniljkräm och hela hallon i det andra lagret.

#10 Wow, den var ju ursnygg!
#15 Även din såg väldigt läcker ut!
#18 herregud så gott det låter……..dregglar:)

Håller med april! Det lät gudomligt och är klart ett uppslag till min födelsdagstårta!

senaste tårtan gjordes i skolan denna vecka. har konditori som individuella val och då har man prov i slutet av kursen. :) här är min provtårta, det är en chokladmoussetårta, ett lager ljus choklad och två lager mörk choklad, med chokladbottnar och täckt med chokladgele. Den är väldigt god! smaksatte botten med apelsinskal. Eftersom Socker och maripan ska finnas med på provtårtan är rosen gjord av socker och kvistarna är av Marsipan. :)

Ojojojoj den ser urläcker ut! Smaskens!

#22 Herregud så läcker den ser ut!! Det låter som om den var väldigt god också!

#24 Ja, det är nog den godaste tårtan jag ätit :) den är super om man gillar choklad!

#25 Man skulle inte få tigga receptet (om man ber väldans snällt?) 
Du är jätteduktig, tårtan är bara för läcker.

Receptet kommer från någon av jan heds böcker. Tårtan heter "world champion" Jag har inte hittat receptet på internet men någon ksnske har boken? jag orkar inte skriva av receptet för det är ganska långt..
#22 Ser mums ut! Älskar choklad..

Kanonfina tårtor som ser supergoda ut med! 
Vackert, vackert!
Fina tårtor

Mmmm, gott!
lät gotti gott gott =)

#40 Vilken söt tårta :)
Does it become a walk?
/Ida
Tack Solaika.

#43 mmmm, så god den ser ut!
#44 Tac k så mycket. Har inte hunnit smaka på den ännu, men snaaaart

Ojojojoj vilka fina tårtor!!

#46 Den där vill man ju bara lägga huvudet på ;)
Does it become a walk?
/Ida

Söt legotårta! :D

Guud vad ni är duktiga allihop!

haha vad söt :D

En tårta jag gjorde för att tacka mina arbetskamrater på förra månadsmötet, för att de gjort ett fantastiskt jobb.
Tre delad botten; fylld med hallonkompott och citrongrädde, täckt med chokladpaste och dekorerad med Marsipan, vit choklad och nötkräm. Fantastiskt god var den
Marsipan och chokladpaste. Bården är spritsad med nötkräm." />

#55 Och väldigt fin! Rosen är kanonfin!

Oj denna tråd har jag glömt att kolla på ett tag! Vad mycket fint!! Bolibompadraken var ju underbar!!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#58: Gullig dekoration!
Gjorde 3 likadana tårtor till svärmors 60-årskalas. Beställningen löd: gräddtårtor med passions- och persikomousse-fyllningar och korgmönster-spritsade.
Chokladgallren blev tyvärr missfärgade men sent på kvällen efter intag av middag och… Dricka, så var det nog inte så många som märkte.
Mannen fick i uppdrag att fota och det gjorde han. Med varierat resultat *harkel*.

#60 Jättefin! Va slät o fin du fick den!
#61 Tack. Om du bara visste så jag och syrran slet med dessa tårtor. Gjorde 2 st likadana. Glömde tala om att fyllningen på dessa är: Jordgubbsmousse oc h vaniljmousse. Vaniljmoussen smakar som glass.

verkligen jättefina tårtor :D ser riktigt smarrigt ut!!

Kompis dotters 1-års tårta.
Vit botten, dumlefluff och hallongrädde som fyllning.
Valde fel tårtfat som jag vet att jag inte lyckas få snygg en till nederkant på så därför blev den ap-ful där. Sen lyckades jag dessutom att stänga kylskåpsdörren på den så det blev ett hål.. Men, men. Födelsedagsbarnet klagade nog inte ;)

Vilken gullig nalle! :)

#67 Om du menar den på min tårta så är den fusk-köpt.
Jag har inte gjort den själv.

Jaha, jo det menade jag ju men tårtan är ju också söt. :)

Till Hjersman, Fina! Jag gillade verkligen Batman tårtan.

#78. Häftig, jag ser inte vad som är hemskt med armen (eller vilken arm) men man är väl sin egen största kritiker :) Hur får du täckmassan så slät och fin? Jag brukar alltid få små "skrynklor" som liksom ett mönster över massan.

Tack #79 Problemet med armen var att den sprack en aning när den torkade, vet inte varför…
Att täcka en tårta kräver lite träning, men knepet är att börja uppe på tårtan och få sugerpasten snygg där (sp är lättare än Marsipan att täcka med) Sen är det lättare om man har mycket sp att jobba med. (Mer spillo också förståss) Och sen arbeta uppifrån och ner. Inte sidlänges på kanterna. Pressa ut luften uppifån och ner så det inte bildas "veck". Lyfta på massan och lägg ner på nytt. Svårt att förklara utan att visa, men så gör jag i alla fall :-)
#80 Det är inte själva täckandet som är problemet, det går bra. Fast jag brukar inte använda sp utan MMF. Men i själva massan blir det liksom ett skrynkligt mönster. Det blir inte veck som buktar utåt eller så och inga revor men det ser ut som att massan legat på typ plastfolie eller någon och därför blivit mönstrat..Jag fattar inet varför och jag får inte ut dem med smoother heller.

Aha, förlåt. kanske någon annan fick hjälp av inlägget då. Hoppas vi.
Men då vet jag inte, jag "knådar" alltid sp:n länge, sen kavlar jag ut den med siliconkavel på ett silicon underlägg och lite majsmjöl om det behövs. Det blir alltid slätt tycker jag. Sen lägger jag bara på den på tårtan med smoothern.

Va duktiga ni är!! Massa fina tårtor sen sist jag tittade här! Här har inte blivit någon tårta på jättelänge nu men snart börjar födelsedagarna dra i gång!

Nästa gång någon fyller år i min familj vet jag vad jag vill göra :) Ska försöka göra en fin tårta!
Alla tårtor är verkligen jätte fina och jag blir mycket läskad :D

#85 åh den ser god ut! Får man va nyfis och fråga vad du har för fyllning?

Har firat vår numera 3-åring idag. Det bjöds på en tårta med ljusa bottnar, banonmousse, hallonmousse Täckt med mjölkchokladganache och dekorerad med rosa-lila blommor och fjärilar av marsipan/sugarpaste-blandning.
TYVÄRR är min kamera urdålig så bilden är densamma. Kanske får ni en liten uppfattning av hur tårtan såg ut iaf.

Och mors arbetskamrat ville ha en doptårta med blommor, text och nallebjörnar. Inga nötter eller äggvitor fick finnas i tårtan pga allergier. Jag fyllde den med bärkompott i botten, hallonmousse i mitten och täckte med sugarpaste. Samtliga dekorationer är gjorde i modellinga paste eller sugarpaste. Resultatet:
(det i mitten är en sovande bebis under en filt)

Underbara tårtor alla har gjort! :D Önskar att jag också var så duktig. :/

#98 gud vad fin! Jag älskar lila :D XD

Hemi: Vilka fina tårtor. Jag skulle gärna vilja ha recept på citron cup-cake om det är ok? 
"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

#101 Ser väldigt god ut!
Delar du med dig av receptet?

#102 javisst :D (väldigt enkelt recept! XD)
Bottnen:
Vispa 2 ägg och 2 dl Socker pösigt. Tillsätt 1 msk vaniljsocker, 3 msk kakao, 2 tsk bakpulver och 2 3/4 dl vetemjöl. Blanda. Smält 50 gram smör/margarin och tillsätt det tillsammans med 1 dl mjölk eller vatten. Blanda igen. Häll smeten i en smord, bröad form och grädda i 175 grader i ca 35 minuter. Klart! :)
Sedan gjorde jag vanlig hallonmousse man köper och blandar med mjölk och fördelade det mellan bottnarna x) Lite fusk ^^
Och sedan garnerade jag med grädde och frukt ^^
klart! XD haha :)

Måste bara tillägga att jag tyckte att den smakade ganska sött, men resten av familjen gillade den, så det är nog en smaksak ^^

Tack ;) ska ta och baka det när jag får tid :)

Ojsan sa, längesen man var inne på denna hemsidan :S
Har iaf gjort min första figurtårta under tiden, till en liten hästtokig flicka. En prinsesstårta med drottningsylt (istället för hallon). Kokt vaniljcreme och grå Marsipan. (Skulle varit svart men orkade inte färga mer) Dålig bild tyvärr, tagen med mobilen.