Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettercupcakesmuffins
Läst 1654 ggr
KlaraStjarnljus
0

Ett par frågor

Hej!

Vad är fluff och hur gör man det? (Typ bilfluff etc.)

Och en annan fråga som jag funderat på länge:

Hur får man locket (marsipan, sugarpaste, whatever) att sitta snyggt runt kanterna på cupcaken? Jag vet inte var jag ska göra av kanterna! Och skär jag så blir det bara snett eller för kort… hur som helst, skarven ser förfärlig ut. Finns det några tips?

Anne
0

"Fluff" är ett samlingsnamn för godis smält i grädde, och sen uppvispat. Grundprincipen är att man värmer grädde - men låter det inte koka upp! - och häller den över godis som man först hackar i små bitar, rör tills det har smält helt och sen kyler ner. Det behöver i regel stå över natten. Sen vispar man med elvisp tills det är fluffigt. Ta-da: fluff!

Jag har inte själv gjort cupcakes med den typen av dekoration, men däremot har jag sett dels varianter där man skär locket lite större och viker ner "inåt", och dels en del som helt enkelt dekorerar med spritsad frosting av något slag runt om. Eller så får man skära precis rätt storlek antar jag..?

KlaraStjarnljus
0

Aha! Lät jätteintressant ju, det måste jag prova :D

Frosting är jag bekant med att dekorera med, både spacklat och spritsat, men när jag gör lock så blir det alltid så fula skarvar… men jag får väl träna helt enkelt! ^^