Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 2501 ggr
Ebba-A
0

Dekorationstips

Ska göra fyra tårtor på fredag. Två ska vara med jordgubb/choklad och två med kokos/citron.

De med choklad ska var täckd med en chokladsmörkräm/frosting och de med kokos färdigköpta marsipanlock. Men hur ska jag dekorera dom?

Det är min morfar som fyller 80 som ska ha tårtorna.

På den med chokladen har jag tänkt på bla. halvt chokladdoppade jordgubbar eller nonstops snyggt lagt ovanpå. Och den med kokos har jag ingen aning om. Vill ha lite roligare än vanliga prinsesstårtor så att säga.

Vad tror ni?

Värd på Choklad iFokus

Ebba-A
0

Kan lika gärna passa på att fråga här om ni tror denhär moussen blir bra. Det blir så otroligt mycket grädde annars.

"1/2 liter jordgubbar
4 gelatinblad
4 dl Mini Fraiche
1 dl socker

Tina jordgubbarna och mixa fint i en matberedare. Lägg gelatinet i kallt vatten i ca 5 min.
Värm mini fraiche och Socker försiktigt tills sockret löst sig, låt det inte koka. Krama ur och tillsätt gelatinet,
och rör tills det har smält. Ta kastrullen från plattan och rör ner jordgubbarna.
Låt gärna moussen stå i kylen över natten för att vara säker på att det stelnar."

Värd på Choklad iFokus

Solaika
0

Det låter inte så fluffigt, men det funkar säkert :)

Jag ska göra chokladtårta i helgen o den lägger jag massa olika smarriga frukter på och häller över gelésocker.

Vad du ska göra på de täckta tårtorna.. jadu.. har han nåt intresse? Kanske spritsa något fint?

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Ebba-A
0

#2 jag har funderat på att gjuta frukter också, men det tyckte inte mormor (det är hon som har hand om allt eftersom det är en överraskningsfest).

Mja, han har inte något intresse vad jag vet, han bara är ;)

Funderar på explosionstårtor av dom täckta, men då gäller det ju att ha något kul att fylla själva "hålen" med och det jag jag inte komma på nått.

Värd på Choklad iFokus

Solaika
0

Vad skulle du fylla dem med? Gör man en godisfluff funkar det bra att fylla explosionen med det man har gjort fluff på tex :)

Does it become a walk?

/Ida

Ebba-A
0

I dom täckta ska det vara kokosmousse och lemoncurdgrädde. Så det blir svårt :/

Värd på Choklad iFokus

Solaika
0

Hm.. ja det va ju lite knöligt.. då får man fnula ut nåt som funkar.. hallon kanske om man gillar det?

Does it become a walk?

/Ida

Ebba-A
0

Nu köper jag en rulle Marsipan, så kan jag färga den i nån kul färg så får vi se vad det blir :)

Till chokladen tar jag nonstops och marsipanrosor tror jag :)

Har inte så mycket tid att tänka, men jag tror det blir bra.

Värd på Choklad iFokus

Solaika
0

Det blir säkert jättebra :)

Does it become a walk?

/Ida

Ebba-A
0

Nu står två tårtkartonger staplade på varandra i kylen här, och två hos mormor. Är sjukt nöjd med dom, speciellt dom med choklad. Ska fixa bilder sen :)

Värd på Choklad iFokus

[BonnieL]
0

#9 Ja, bilder vill vi se! :D

Ebba-A
0

Tårtorna blev totalförstörda under transporten :/ Så det blir inga bilder.

Värd på Choklad iFokus

JMax
0

#11 Nej va tråkigt!Gråter

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Ebba-A
0

#12 Ja tyvärr. Den mesta marsipanen/chokladkrämen försvann :/ Dom var inte så snygga så att säga.

Värd på Choklad iFokus

[BonnieL]
0

#13 Åh, vad synd :/