Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 1554 ggr
ElinLilja
0

Tårthjälp

Eftersom jag inte är nån höjdare på tårtor och vad man kan blanda med vad så önskar jag lite hjälp och tips till min nästkommande tårta

Hade tänkt göra tårtan hjärtformad antingen med rosa eller vitt "täcke" och så en en rosa eller vit rosett på. Tror ni det skulle funka att köpa färdig rund rosa Marsipan och täcka med och göra rosetten i typ Sp? Är Sp jätte lätt att jobba med eller ska jag välja nåt annat? Om man i stället täcker med SP kan man lägga den direkt mot grädden på tårtan som så man gör med marsipanen?

Om jag gör en choklad/kakaobotten blir den torrare än vanlig vit botten? Några bra resept på chokladbotten? Skulle vilja ha nån fluff i med typ dumlefluff och så jordgubbar. Skulle det bli en bra blandning?

Som ni ser så är funderingarna på hög nivå och funderingarna många hoppas på några tips till helt nybörjar jag =)

/ Elin

Solaika
0

Dumlefluff och jordgubb funkar jättebra i kombination.

Chokladbotten riskerar att bli aningen torr men fyller man en dag innan man täcker så fuktar fyllningarna upp tårtan. Hur du gör en bra tårtbotten ser du om du kikar i tråden som heter våra nålade trådar. Där finns en länk till en tråd om just tårtbotten.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0

Just ja.. SP vs Marsipan.. SP är lättare att jobba med.. Marsipan i regel godare :)

Does it become a walk?

/Ida

ElinLilja
0

#1 & 2 Tack för svar =)

Men om jag täcker med Marsipan kan jag då göra rosetten av SP? Och den kommer göras dagen innan annars blir jag så stressad =)

Solaika
0

Ja, det kan du göra. Hur man kombinerar spelar ingen större roll. Men ett tips är väl att använda kavelmarsipan och inte färdigt lock. De färdiga locken är assvåra att få bra.

Does it become a walk?

/Ida

ElinLilja
0

#4 Okej då har jag yttligare lite att rixa med.. måste beställa sp också så man får se hur den ser ut live så man inte får en chock :P

Solaika
0

Ska du beställa SP så beställ riktig kavelmarsipan när du ändå beställer. Det är den bästa att kavla lock med. Finns ingen lika bra i affärerna.

Does it become a walk?

/Ida

ElinLilja
0

Är det lättast att kavla sp eller marsipanen till locket? Tänkte om man kunde lika gärna ha sp som täcke och Marsipan till rosetten?

Hur ska man kavla det så det blir bra? vilken slags kavel ska man använda?

Solaika
0

Jag tycker det är lättast med SP. Kavel.. jag har en plastkavel från tupperware.. men det är inte nödvändigt. Trä bör man dock undvika med risk för stickor i massan.

Does it become a walk?

/Ida