Va gör man av vinbär?
Vi har en massa vinbär nu, vad ska jag man göra med de?? ;P

Svarta eller röda?
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Jag älskar saft på svartavinbär, osötad, sur som tusan och nyttig! Man kan ju givetvis sockra den. Gelé kan man ju göra med.
Röda vinbär fick jag ett jättegott recept på en kaka man gjorde smeten, hällde i en form och strödde vinbären över. Tyvärr tvättade jag lappen så jag har inte receptet men kanske någon annan har?
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Om det gäller röda vinbär har jag världens tips på jättegod paj ;)
Gör pajskal och lägg i vinbären, gör en kolasås som du sedan har över när den är ljummen. Hur gott som helst - sommartradition här hemma.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Min mamma brukar göra en jättegod mjuk kaka av röda vinbär. Den blir jättegod. Sådär lagom syrlig ihop med den söta kakan. Har dock inte receptet på den.

Ja, de e röda vinbär vi har ;P skicka recept på allt ni har ;D

Min farmor gör en JÄTTEGOD kaka som heter Margareta-kaka och den är mycket "känd" inom våran släkt. Kan fråga om receptet :D
#5 Det är bara att vanligt pajskal i den pajen vi gör, sedan en kolasås som det finns recept på i de flesta traditionella kokböcker. Den ska koka rätt tjock och vara varm när man häller den över vinbären som ligger i pajskalet. Superlätt och superdupergott!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Man kan göra sylt eller lägga lite bär i muffins :)

Gör en smulpaj!
Häll i vinbären i en lagom stor form (fyll till hälften) och sockra dom.
Smuldegen:
2 dl mjöl
1 dl havregryn
100 g smör
1/2 - 1 dl socker
Häll alla ingredienser i en skål (utom vinbären! XP)
och blanda ihop dom. 200 grader i ca 20-30 min eller tills smuldegen är gyllenbrun.
Detta recept gÖr jag till en vanlig pajform!
Det blir riktigt gott med lite vaniljsås till
Det där med kolasås lät ju jättegott. Vi har cokså en massa vinbär och det mesta går bara til spillo eftersom ingen vet vad vi ska göra med det.
Gör samma smet som "Kärleksmums" fast utan kakao. Strö över massor (efter smak) röda vinbär och pärlsocker. In i ugnen. Skär upp i rutor som vanligt. Supergott!!!!
Vinbärsås är gott, eller göra marinad om man ska grilla eller göra något i ugnen är också supergott.. =)