Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 1919 ggr
tervmatte
2009-07-19 23:35
0

Agar agar

Hej experter ;-)

Jag är vegetarian som älskar att baka. Bakar allt möjligt, tårtor, kakor, pajer, you name it…

Men jag känner mig begränsad när det gäller fyllningar till tårtan. Jag vet att man kan använda agar agar istället för gelatin men jag fattar verkligen inte hur man gör :-o

Agar agar sägs ju tjockna redan vid rumstemperatur.

Skulle Ni kunna visa, med hjälp av ett recept, hur Ni gör en mousse med agar agar? T.ex. apelsinmousse, svartvimbärsmousse eller liknande?

Just nu använder jag mig av Gelé Socker Multi från Dan Sukker men då blir fyllningar ganska sötal. Jag skulle vilja få dem lite syrligare och minska mängden Socker. Och det kan man nog göra mha agar agar.

mvh¨

Anna

[aammE]
2009-07-20 04:16
0

Jag försökte göra panacotta med agar agar… Jag hade kunnat döda någon med den. Skäms Jag behöver också få svar på detta. (är själv vegetarian)

Scoobi86
2009-07-20 20:34
0

Vet att det finns en artikel här någonstans om agar agar men exakt innehåll kan jag inte. Tänkte att det kanske kunde vara värt en litet titt i alla fall.

Solaika
2009-07-20 22:09
0

Man gör på samma sätt med agar agar som med gelatin.. bara det att man måste vara mycket snabbare med att röra ut det smälta gegget i grädden jämfört med gelatin.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Åsa S
2009-07-20 23:20
0

Kolla in vegetariskt i fokus där finns det just nu två trådar om agar agar, med recept + folk som verkar använda det.

Trådarna heter

Agar agar

Istället för gelatin i bakning